Rosyjska gra taktyczna „Squad 22: ZOV”, wydana na platformie Steam pod koniec maja 2025 roku, budzi ogromne kontrowersje jako narzędzie rosyjskiej propagandy. Rekomendowana przez rosyjskie siły zbrojne, przedstawia inwazję na Ukrainę z perspektywy rosyjskich żołnierzy, gloryfikując okupację i fałszując historię. Ukraińskie władze i użytkownicy wzywają do usunięcia gry z platformy, wskazując na jej manipulacyjny charakter i promowanie zbrodni wojennych.
„Squad 22: ZOV” to taktyczna gra strategiczna w czasie rzeczywistym, stworzona przez rosyjskie studio SPN Studio i wydana przez Zarobana Entertainment. Gra, dostępna na Steamie od 28 maja 2025 roku, oferuje graczom dowodzenie rosyjskim oddziałem w misjach opartych na wydarzeniach z wojny na Ukrainie (2014, 2022–2024). Według opisu na Steamie, jest „oficjalnie rekomendowana przez rosyjskie wojsko” jako podręcznik taktyki piechoty dla kadetów i członków Junarmii, rosyjskiego ruchu młodzieżowego o charakterze patriotyczno-militarnym.
Gra zawiera:
- Darmowe misje: Tutorial i misję z kampanii „Mariupol”, przedstawianą jako „wyzwolenie” miasta (w rzeczywistości brutalna okupacja, w której zginęło ponad 10 tysięcy osób).
- Płatne kampanie:
- „Donbass Spring” (2014, 17 misji, 5,99 USD): Gracz kontroluje „milicję” z ograniczonymi zasobami, np. strzelbami myśliwskimi.
- „Mariupol” (2022) i „AFU Counteroffensive” (2023, po 15 misji, 11,99 USD): Rozgrywka z użyciem dronów i szerszego arsenału regularnej armii.
ZOV w tytule odnosi się do symboli „Z”, „O” i „V” malowanych na rosyjskich pojazdach wojskowych, oznaczających poparcie dla inwazji na Ukrainę. Gra wykorzystuje konsultacje rosyjskich weteranów, w tym Vlada Golovina, odznaczonego „Bohatera Federacji Rosyjskiej” za udział w oblężeniu Mariupola, oraz sztuczną inteligencję do tworzenia grafiki 2D.
Propaganda i manipulacja
Ukraińskie Centrum Zwalczania Dezinformacji (CCD) już w lutym 2025 roku, po premierze wersji testowej, określiło grę jako „element propagandy mający usprawiedliwić wojnę i stworzyć heroiczny mit o rosyjskiej armii”. Gra przedstawia rosyjskie kampanie wojskowe jako „zwycięstwa”, pomijając zbrodnie wojenne, takie jak masakry cywilów w Mariupolu. CCD wskazuje, że celem jest militaryzacja społeczeństwa i normalizacja wojny, szczególnie wśród młodzieży.
United24media.com podkreśla, że misje oparte na „spostrzeżeniach rosyjskich weteranów” fałszują historię, nazywając okupację „wyzwoleniem”. Narracja gry wzmacnia rosyjską propagandę sukcesu, przedstawiając Ukrainę jako agresora, a rosyjskich żołnierzy jako bohaterów ratujących cywilów. Gracz, wcielając się w rosyjskiego żołnierza, może rozwijać lojalność wobec rosyjskiej armii i nienawiść do Ukraińców, co jest szczególnie niebezpieczne dla młodych odbiorców.
Źródło: CyberDefence24, United24media.com, Steam, Ukraińskie Centrum Zwalczania Dezinformacji