Polecane

Katastrofa samolotu Air India w Ahmadabadzie. Co się stało?

Katastrofa samolotu w Indiach. Fot. AP.

12 czerwca 2025 roku w Ahmadabadzie w Indiach doszło do tragicznej katastrofy samolotu Boeing 787-8 Dreamliner linii Air India, który rozbił się pięć minut po starcie, uderzając w dzielnicę mieszkalną Meghani Nagar. Na pokładzie lotu AI171 do Londynu-Gatwick znajdowało się 242 osoby: 230 pasażerów i 12 członków załogi. Indyjska policja poinformowała, że najprawdopodobniej nikt nie przeżył, a maszyna spowodowała dodatkowe ofiary, uderzając w budynki, w tym hostel lekarski. Trwa akcja ratunkowa i ustalanie liczby ofiar.

Jak podaje agencja Associated Press, cytując lokalną policję, do katastrofy lotu AI171 doszło w czwartek, 12 czerwca 2025 roku, o godz. 13:38 czasu lokalnego (ok. 10:08 czasu polskiego), zaledwie pięć minut po starcie z międzynarodowego lotniska Sardar Vallabhbhai Patel w Ahmadabadzie (stan Gudźarat). Samolot, Boeing 787-8 Dreamliner (rejestracja VT-ANB, w służbie od stycznia 2014 roku), obsługiwał trasę Ahmadabad–Londyn Gatwick.

  • Przebieg zdarzenia: Samolot osiągnął wysokość ok. 190–625 stóp (60–190 metrów), gdy załoga nadała sygnał Mayday, wskazujący na nagłą sytuację awaryjną. Kilka sekund później sygnał maszyny zniknął z radarów Flightradar24. Maszyna runęła na ziemię, uderzając w budynek mieszkalny w trakcie budowy oraz hostel dla studentów medycyny w dzielnicy Meghani Nagar, powodując liczne pożary i gęste kłęby czarnego dymu.
  • Pasażerowie: Na pokładzie znajdowało się 242 osoby, w tym:
    • 169 obywateli Indii,
    • 53 obywateli Wielkiej Brytanii,
    • 7 obywateli Portugalii,
    • 1 obywatel Kanady,
    • wśród pasażerów było 11 dzieci.
  • Brak Polaków: Rzecznik polskiego MSZ Paweł Wroński potwierdził, że na liście pasażerów nie było obywateli Polski.

Skala tragedii

Komisarz policji w Ahmadabadzie G.S. Malik poinformował, że prawdopodobnie nikt nie przeżył katastrofy na pokładzie samolotu. Dodatkowo ofiary śmiertelne odnotowano wśród osób w budynkach, w które uderzyła maszyna, w tym w hostelu lekarskim należącym do BJ Medical College, gdzie zginęło co najmniej pięć studentów.

  • Ofiary:
    • Do godziny 13:40 czasu lokalnego wydobyto ponad 100 ciał z wraku i gruzów, w tym 30–35 z hostelu. Liczba ofiar może wzrosnąć, ponieważ wiele osób pozostaje uwięzionych pod gruzami.
    • Times Now podało, że potwierdzono śmierć 110 osób, choć dane są nadal weryfikowane.
    • Indyjskie media donoszą o śmierci byłego premiera Gudźaratu Vijaya Rupaniego, który miał znajdować się na pokładzie.
  • Ranni: Osoby ranne, głównie z budynków trafionych przez samolot, są przewożone do pobliskich szpitali. Dokładna liczba poszkodowanych nie jest znana.

Akcja ratunkowa

Na miejscu pracują ekipy ratunkowe, w tym lotniskowa straż pożarna, lokalne służby i zespoły z innych miast Gudźaratu. Akcja jest utrudniona przez intensywny pożar spowodowany pełnymi zbiornikami paliwa i rozległe zniszczenia. Lotnisko w Ahmadabadzie zostało zamknięte do odwołania, zawieszono wszystkie loty.

Premier Indii Narendra Modi udał się na miejsce katastrofy, wyrażając na platformie X kondolencje i zapewniając o pełnym wsparciu dla poszkodowanych.

Minister lotnictwa cywilnego Ram Mohan Naidu monitoruje sytuację, a Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego (DGCA) wysłała zespół śledczy do Ahmadabadu. Minister spraw wewnętrznych Amit Shah koordynuje działania ratunkowe z lokalnymi władzami.

Przewoźnik potwierdził katastrofę, uruchomił centrum kryzysowe i zespół wsparcia dla rodzin. Prezes Natarajan Chandrasekaran złożył kondolencje, zapewniając o priorytecie dla pomocy poszkodowanym. Strona internetowa i media społecznościowe linii zostały wyłączone zgodnie z protokołem po poważnych incydentach.

Możliwe przyczyny

To pierwsza katastrofa Boeinga 787 Dreamliner w historii, od wprowadzenia modelu do służby w 2011 roku. Samolot, wyprodukowany w 2013 roku, należał do floty Air India (27 Dreamlinerów) i wcześniej tego dnia przyleciał z Delhi.

Maszyna miała 12 lat, co czyni ją stosunkowo młodą. Była napędzana silnikami General Electric GEnx. Nie potwierdzono oficjalnej przyczyny katastrofy.

Kapitan Tadeusz Wrona w analizie dla Polsat News wykluczył przeciążenie samolotu, sugerując możliwą awarię obu silników. Kapitan Meenu Wadia z Federacji Pilotów Indyjskich potwierdziła, że załoga nadała sygnał Mayday, co wskazuje, że kapitan wiedział o nieuchronnej katastrofie.

Spekulacje obejmują uderzenie w przeszkodę (np. mur lotniska) lub eksplozję, ale brak potwierdzenia.

W kwietniu 2024 roku inżynier Boeinga Sam Salehpour ostrzegał o wadach kadłuba Dreamlinerów, sugerując, że nieprawidłowo zespolone elementy mogą prowadzić do pęknięć po tysiącach lotów. Federal Aviation Administration (FAA) uznała wówczas, że nie jest to bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa. Boeing potwierdził, że zbiera informacje o katastrofie.

Źródło: AP / Reuters