W Centralnej Szkole PSP w Częstochowie rozpoczęły się szkolenia dla 148 wójtów, burmistrzów i prezydentów mniejszych miast z województwa śląskiego. Program, zgodny z ustawą z 2024 roku, ma przygotować samorządy do skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe.
2 czerwca 2025 roku w Częstochowie ruszyły szkolenia dla samorządowców z województwa śląskiego w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. Inicjatywa, realizowana w Centralnej Szkole Państwowej Straży Pożarnej, objęła 148 wójtów, burmistrzów i prezydentów mniejszych miast – jak poinformował wojewoda śląski Marek Wójcik. Szkolenia są odpowiedzią na ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej z 2024 roku, która nakłada na administrację publiczną obowiązek przygotowania do zarządzania kryzysowego.
Cel i zakres szkoleń
Celem programu jest wyposażenie samorządowców w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe, takie jak powodzie, nawałnice czy inne zagrożenia. Wojewoda Wójcik podkreślił, że wielu śląskich samorządowców ma już doświadczenie w takich sytuacjach, ale szkolenia pozwolą usystematyzować ich wiedzę. Szczególną uwagę zwrócono na nowych włodarzy, wybranych w wyborach samorządowych w 2024 roku, którzy dopiero zdobywają doświadczenie w zarządzaniu kryzysowym.
– Na poziomie województw ustawa przewiduje przeszkolenie wójtów, burmistrzów i prezydentów mniejszych miast. Szkolenie w przypadku woj. śląskiego będzie dotyczyło 148 osób. Są to osoby, które w sytuacjach kryzysowych są odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców i funkcjonowanie gmin – powiedział Marek Wójcik.
Szkolenia obejmują 24 godziny zajęć w formie wykładów, dyskusji i ćwiczeń praktycznych, rozłożonych na trzy dni. W ciągu miesiąca odbędzie się pięć takich sesji, jak poinformował komendant Centralnej Szkoły PSP st. bryg. Jarosław Jankowski.
– Szkolenia mają pozwolić samorządowcom lepiej i szybciej reagować na sytuacje kryzysowe. Pokazać im, jak ma wyglądać współpraca ze służbami ratowniczymi – wyjaśnił st. bryg. Jarosław Jankowski.
Źródło: PAP