Hanwha Ocean, czołowy południowokoreański koncern stoczniowy, podpisał 28 maja 2025 roku memoranda o współpracy z PGZ Stocznia Wojenna i Stocznią Remontową Nauta podczas targów MADEX 2025 w Busan. Umowy, dotyczące budowy i konserwacji okrętów wojennych, mają na celu umocnienie pozycji Hanwha w polskim programie Orka, który zakłada pozyskanie nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Partnerstwo to ma wspierać polską gospodarkę i zwiększyć szanse koreańskiej firmy na kontrakt szacowany na ponad 10 miliardów złotych.
Memoranda, podpisane w obecności przedstawicieli polskiej i koreańskiej branży obronnej, określają ramy współpracy z polskimi stoczniami. Z PGZ Stocznią Wojenną Hanwha planuje wspólny rozwój okrętów patrolowych (OPV), jednostek nawodnych, okrętów wsparcia oraz bezzałogowych systemów podwodnych, z perspektywą eksportu na rynki międzynarodowe. Ze Stocznią Nauta współpraca skupi się na wzmacnianiu zdolności w zakresie napraw i remontów okrętów podwodnych (MRO).
– Umowy z wiodącymi polskimi stoczniami – to nie tylko partnerstwo technologiczne między firmami. Będą one również służyć jako pomost do dwustronnej współpracy między oboma krajami w sektorze stoczniowym – podkreślił Eo Seong-cheol, prezydent Działu Okrętów Wojennych Hanwha Ocean.
Orka kluczowa dla polskiej marynarki
Program Orka, kluczowy dla modernizacji floty, zakłada zakup trzech okrętów podwodnych wyposażonych w pociski manewrujące dalekiego zasięgu. Hanwha Ocean oferuje okręty KSS-III (typ Jang Bogo-III), o długości 89 metrów i wyporności 3600 ton, z napędem AIP i akumulatorami litowo-jonowymi, umożliwiającymi zanurzenie przez ponad 20 dni.
Okręty te, uzbrojone w torpedy, pociski przeciwokrętowe i rakiety manewrujące (Hyunmoo 4-4, Chonryong 18), są jednymi z najnowocześniejszych konwencjonalnych jednostek na świecie. Firma proponuje także transfer technologii, szkolenie załóg oraz utworzenie centrum MRO w Polsce, co ma zintegrować polskie firmy w łańcuch dostaw i stworzyć miejsca pracy.
Natalia Potocka z PGZ Stoczni Wojennej potwierdziła, że memorandum dotyczy potencjalnej współpracy przy programie Orka, jeśli oferta Hanwha zostanie wybrana. PGZ Stocznia Wojenna, budująca fregaty Miecznik i ratownik, oraz Nauta, specjalizująca się w remontach, mogą odegrać kluczową rolę w lokalizacji produkcji i serwisu. Hanwha zaoferowała 100 milionów dolarów na rewitalizację infrastruktury Naucz, co może ożywić polski przemysł stoczniowy.
Potrzebna modernizacja na już
Polska Marynarka Wojenna, obecnie operująca jednym okrętem podwodnym ORP Orzeł (klasa Kilo), potrzebuje nowych jednostek po wycofaniu przestarzałych okrętów Kobben. Program Orka, którego wartość szacowana jest na ponad 10 miliardów złotych (ok. 2,5 miliarda euro), ma zakończyć się wyborem dostawcy w pierwszej połowie 2026 roku. Hanwha konkuruje z europejskimi firmami, m.in. Naval Group (Scorpène), ThyssenKrupp Marine Systems (Type 212CD) i Saab (A26), ale jej oferta wyróżnia się zaawansowaną technologią i propozycją partnerstwa przemysłowego. W czerwcu 2024 roku Hanwha, PGZ i Babcock złożyły wspólny plan MRO, a we wrześniu podpisano porozumienie z WB Group, wzmacniając lokalne powiązania.
Źródło: PAP / Hanwha