Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej wprowadza nowe regulacje, które od 2025 roku nałożą na wszystkie cywilne drony obowiązek przesyłania danych o trasie lotu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem systemu ERA-GLONASS. Operatorzy będą płacić miesięczną opłatę w wysokości 560 rubli, a nowe drony muszą być wyposażone w kompatybilne lokalizatory od 1 marca 2025 roku, zaś starsze modele dołączą do systemu rok później.
Ministerstwo Transportu Federacji Rosyjskiej ogłosiło 8 sierpnia 2025 roku nowe rozporządzenie, które wprowadza obowiązek przesyłania danych o trasie lotu wszystkich cywilnych dronów w czasie rzeczywistym do organów regulacyjnych. Informacje te będą przekazywane za pośrednictwem państwowego systemu ERA-GLONASS, będącego rosyjskim odpowiednikiem systemu GPS, używanym dotychczas głównie w monitorowaniu pojazdów w sytuacjach awaryjnych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie jednolitego systemu identyfikacji bezzałogowych statków powietrznych, co według władz zwiększy bezpieczeństwo i przejrzystość korzystania z dronów na terytorium Rosji.
System ERA-GLONASS, oparty na technologii satelitarnej GLONASS, umożliwi organom nadzorczym, takim jak Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych, służby bezpieczeństwa czy instytucje edukacyjne, dostęp do danych o lokalizacji dronów co sekundę. Rozporządzenie jest częścią szerszej strategii rozwoju technologii bezzałogowych, wspieranej przez prezydenta Władimira Putina w ramach Narodowego Projektu „Bezzałogowe Systemy Lotnicze”.
Opłaty i terminy wprowadzenia
Zgodnie z rozporządzeniem, operatorzy cywilnych dronów będą zobowiązani do uiszczania miesięcznej opłaty w wysokości 560 rubli (około 25,5 zł) za dostęp do systemu monitoringu lotów opartego na ERA-GLONASS. Opłata ta ma pokrywać koszty utrzymania infrastruktury oraz zapewnienia bezpieczeństwa danych, które będą przesyłane za pomocą trackerów z kryptograficzną ochroną opartą na rosyjskich algorytmach szyfrowania.
Od 1 marca 2025 roku wszystkie nowe drony sprzedawane na terytorium Federacji Rosyjskiej muszą być wyposażone w lokalizatory kompatybilne z systemem ERA-GLONASS, co dotyczy zarówno urządzeń produkowanych w Rosji, jak i importowanych.
Z kolei od 1 marca 2026 roku wymóg ten zostanie rozszerzony na wszystkie drony cywilne, w tym te wprowadzone na rynek wcześniej, co oznacza, że właściciele starszych modeli będą musieli doposażyć swoje urządzenia w odpowiednie trackery. Testy systemu rozpoczęły się w lutym 2025 roku, m.in. w obwodzie kaluskim, gdzie sprawdzano funkcjonalność przesyłania danych i możliwość przymusowego lądowania dronów w przypadku naruszenia zasad lotu.
Cel i kontrowersje
Ministerstwo Transportu podkreśla, że głównym celem nowych regulacji jest stworzenie jednolitego systemu identyfikacji dronów cywilnych, który zwiększy bezpieczeństwo lotów i umożliwi lepszy nadzór nad przestrzenią powietrzną. System ERA-GLONASS, zintegrowany z trackerami X-SIM odpornymi na niskie temperatury i niewymagającymi zewnętrznego ładowania, ma pozwolić na monitorowanie dronów w czasie rzeczywistym oraz szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia, takie jak nieautoryzowane loty nad obiektami strategicznymi.
Władze sugerują, że nowe przepisy mogą przyczynić się do złagodzenia obowiązujących zakazów lotów dronów w niektórych regionach, co obecnie ogranicza ich wykorzystanie w takich dziedzinach jak rolnictwo, logistyka czy monitoring.
Jednak nowe regulacje budzą kontrowersje wśród użytkowników dronów i ekspertów. Resort transportu nie wyjaśnił, w jaki sposób system monitoringu przyczyni się do zniesienia federalnych i lokalnych zakazów lotów, które w wielu regionach Rosji wprowadzono ze względów bezpieczeństwa w związku z konfliktem na Ukrainie.
Źródło: PAP