20 października ruszy nabór do programu dopłat do aut elektrycznych „NaszEauto” w nowej odsłonie – poinformował PAP Biznes wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta. Z dopłat będą mogły skorzystać także pojazdy M2 i N1, a wsparcie obejmie również auta importowane spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin.
- Nowy nabór do programu „NaszEauto” rozpocznie się 20 października – obejmie rozszerzone kategorie pojazdów: M2 (małe busy) i N1 (furgonetki).
- Nie będzie ograniczeń dla aut spoza UE, co oznacza, że dopłatami mogą być objęte również elektryki importowane m.in. z Chin – potwierdził wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.
- Maksymalna wysokość dopłat wyniesie do 600 tys. zł dla pojazdów kategorii M2, do 70 tys. zł dla N1 oraz do 40 tys. zł dla samochodów osobowych.
- Nowi beneficjenci programu to m.in. organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze oraz parki narodowe; nadal wyłączone pozostają floty korporacyjne.
- Budżet programu wynosi obecnie 1,2 mld zł, po przesunięciu 400 mln zł z pierwotnej puli w ramach rewizji KPO; dotychczas złożono ponad 16 tys. wniosków o łącznej wartości 505 mln zł.
20 października ruszy nabór do programu dopłat do elektryków „NaszEauto” na nowych warunkach; zostały m.in. dodane pojazdy kategorii M2 i N1, co oznacza możliwość dofinansowania małych busików i furgonetek – poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
W nowej odsłonie programu nie będzie ograniczenia wsparcia do aut, za które nie było płacone cło, co eliminowałoby z dotacji auta spoza UE, w tym z Chin.
– W programie NaszEauto zakończyliśmy konsultacje społeczne. 20 października ruszymy z naborem na nowych warunkach. Najważniejsze z nowych warunków jest to, że dodaliśmy dwie kategorie pojazdów: M2 i N1, czyli będzie można dostać dofinansowanie do małych busików, które mają więcej niż osiem miejsc i do małych furgonetek – powiedział Bolesta.
Jak dodał, limit dotacji do zakupu lub leasingu takich pojazdów będzie wynosił do 600 tys. zł dla M2 i do 70 tys. zł dla N1. Dla osobowych aut elektrycznych pozostaje dotychczasowy limit do 40 tys. zł.
Jak zaznaczył wiceszef resortu klimatu, dodano też nowe grupy beneficjentów, więc poza osobami fizycznymi i JDG będą to: NGO-sy, instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze i parki narodowe.
Dodał, że ze względu na warunki dotacji z KPO nadal niemożliwe jest wsparcie nimi flot korporacyjnych, o co upomina się rynek.
W połowie września Bolesta przekazał, że w ramach zmian w programie rozważane było ograniczenie dotacji do aut, za które nie było zapłacone cło, co eliminowałoby auta spoza UE, w tym z Chin. Jak jednak zaznaczył, ostatecznie nie będzie ograniczenia dla importowanych aut w rozszerzonej odsłonie dopłat do elektryków.
– W konsultacjach społecznych bardzo mocno wybrzmiało, że praktycznie nikt nie chce takich zawężających zapisów, które polegałyby na tym, że nie byłoby wsparcia dla aut objętych cłem. Nawet branża automotive, poza jedną firmą, nie była za tym przepisem. Tak, więc program w tym zakresie się nie zmienił – wyjaśnił Bolesta.
Poinformował, że zgodnie z danymi na 1 października złożono w ramach programu 16.314 wniosków na kwotę 505 mln zł, co oznacza, że wykorzystanie programu zbliża się do 50 proc.
– Po lekcjach wynikających z trwającej odsłony programu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska będzie optymalizował proces obróbki wniosków, żeby to zdecydowanie przyspieszyć. Będą też zatrudnieni nowi ludzie w zespole, żeby to ruszyło z kopyta, bo do tej pory rzeczywiście nie jesteśmy usatysfakcjonowani tempem, w jakim to się dzieje – wskazał wiceminister.
Pytany, czemu NFOŚiGW zrezygnował z programu dopłat do rowerów elektrycznych, odparł, że głównym powodem jest reguła wydatkowa krajowego budżetu.
– Po prostu nie ma miejsca, jeżeli chodzi o nowe programy z krajowych środków, a ten program musiałby być finansowany ze środków krajowych, bo nie ma zaczepienia dla niego w europejskich programach – powiedział Bolesta.Pula programu „NaszEauto” wynosi obecnie ok. 1,2 mld zł, ponieważ w ramach ostatniej rewizji KPO 400 mln zł z pierwotnej puli 1,6 mld zł zostało przesunięte na ocieplenie szkół.
Program NaszEauto, który ruszył 3 lutego, jest efektem wynegocjowanej z KE pierwszej rewizji KPO – dopłaty do zakupu e-aut zastąpiły poprzedni tzw. kamień milowy KPO, czyli wdrożenie w Polsce podatku od aut spalinowych.
Źródło: PAP










