Firma Bosch wprowadziła do użytku pierwszą ciężarówkę z napędem wodorowym w swoim zakładzie w Norymberdze. Pojazd o masie 44 ton i zasięgu do 800 km na jednym tankowaniu wodoru wspiera logistykę wewnątrzzakładową i pozwala na gromadzenie danych do optymalizacji kolejnych generacji systemów ogniw paliwowych.
- Pojazd bazuje na modelu Iveco, z napędem 400 kW, z czego ponad 200 kW generuje system ogniw paliwowych Bosch (FCPM).
- Pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności 70 kg działa pod ciśnieniem 700 bar, umożliwiając szybkie tankowanie porównywalne z dieslem.
- Roczny przebieg szacowany jest na około 12 000 km, głównie w transporcie wewnątrzzakładowym.
- Pojazd służy nie tylko logistyce, ale też zbieraniu danych eksploatacyjnych do rozwoju przyszłych systemów, takich jak Compact 190 i Compact 300.
- Projekt realizowany jest z lokalnymi partnerami przemysłowymi i wpisuje się w strategię Wodór Bawaria 2.0.
Pierwsza ciężarówka wodorowa Bosch rozpoczęła eksploatację w zakładzie firmy w Norymberdze, stając się elementem wewnętrznej logistyki zakładu i przykładem zastosowania zielonego wodoru w transporcie ciężkim. Pojazd bazuje na modelu Iveco i jest wyposażony w moduł zasilania ogniw paliwowych Bosch (FCPM), który odpowiada za ponad połowę mocy napędu.
Ciężarówka osiąga moc 400 kW, z czego ponad 200 kW pochodzi z ogniw paliwowych. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 44 tony, a na jednym tankowaniu wodoru pojazd może pokonać do 800 km. Pięć zbiorników o łącznej pojemności 70 kg wodoru działa pod ciśnieniem 700 bar, co umożliwia szybkie tankowanie porównywalne z czasem potrzebnym dla pojazdów diesla.
Wdrożenie tego pojazdu stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonej logistyki i rozwoju gospodarki wodorowej, pokazując praktyczne zastosowanie ogniw paliwowych w transporcie ciężkim i skalowalność technologii do zastosowań przemysłowych.
Ograniczenie emisji dwutlenku węgla
Ciężarówka wodorowa Bosch w Norymberdze nie tylko redukuje emisję CO₂ w transporcie wewnątrzzakładowym, ale także umożliwia gromadzenie danych eksploatacyjnych, które posłużą do optymalizacji kolejnych generacji systemów ogniw paliwowych, w tym modeli Compact 190 i Compact 300. Projekt realizowany jest we współpracy z lokalnymi partnerami przemysłowymi i wpisuje się w strategię wodorową Bawarii 2.0.
Zakładany roczny przebieg pojazdu wynosi około 12 000 km, głównie w obrębie terenu zakładu, co pozwala na bezpieczne testowanie technologii w warunkach codziennej eksploatacji.
– Bezproblemowa eksploatacja pojazdu potwierdza gotowość technologii ogniw paliwowych do produkcji seryjnej. Kluczowym wyzwaniem pozostaje rozwój infrastruktury wodorowej oraz zapewnienie dostępności przystępnego cenowo wodoru – podkreśla Alexander Weichsel, kierownik zakładu Bosch w Norymberdze.
Działania firmy wpisują się w strategię mobilności zeroemisyjnej, a rozwój technologii wodorowych stanowi istotny element długofalowej strategii Boscha, mającej na celu zrównoważony transport i dekarbonizację logistyki. Wdrożenie pojazdu w zakładzie w Norymberdze stanowi przykład praktycznego zastosowania ogniw paliwowych w codziennym funkcjonowaniu przemysłu, a także kamień milowy w tworzeniu ekosystemu wodorowego w Niemczech.
Źródło: Bosch










