Alternatywny wobec GPS system nawigacji lotniczej VOR w Szwecji jest bliski całkowitego wyłączenia. Obecnie nie działają cztery z 22 radiolatarni, a brak części zamiennych, funduszy i specjalistów uniemożliwia utrzymanie systemu. Szwedzki Urząd Lotnictwa Cywilnego (LFV) przygotowuje dokumentację do przetargu na nową infrastrukturę o funkcjonalności VOR.
- Obecnie cztery z 22 stacji VOR w Szwecji są niedostępne – dwie na stałe, w tym jedna na lotnisku w Kalmarze, a dwie są wyłączone z powodu prac konserwacyjnych.
- Głównymi problemami utrzymania systemu są brak części zamiennych, funduszy oraz wykwalifikowanych specjalistów, co uniemożliwia jego pełne funkcjonowanie.
- LFV, będący właścicielem systemu od 2020 roku, proponował likwidację VOR, ale spotkało się to z protestem wojska, policji i innych służb, które obawiają się ryzyka zakłóceń GPS.
- Rząd Szwecji zlecił przygotowanie dokumentacji przetargowej na nowy system o funkcjonalności VOR, jednak nie podano harmonogramu wdrożenia.
- System VOR pozwala pilotom nawigować przy pomocy sygnałów z naziemnych radiolatarni, stanowiąc istotne zabezpieczenie wobec ewentualnych zakłóceń sygnału GPS, szczególnie w regionie Bałtyku.
W Szwecji alarmuje się o poważnych problemach z systemem VOR, alternatywą wobec GPS stosowaną w nawigacji lotniczej. Obecnie spośród 22 radiolatarni nie działają cztery, a brak części zamiennych utrudnia ich utrzymanie – podaje szwedzki nadawca publiczny SVT.
Media przypominają, że w tym roku Rosja zakłócała działanie systemu GPS, co dotknęło około 100 tys. lotów w Europie, głównie w rejonie Morza Bałtyckiego. Wydarzenia te podkreślają konieczność utrzymania alternatywnych systemów nawigacyjnych, na których piloci mogą polegać w przypadku awarii lub zakłóceń GPS. W Szwecji problem ten staje się coraz bardziej palący w kontekście bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego i wojskowego.
W Szwecji sytuacja systemu VOR, używanego jako alternatywa dla GPS w nawigacji lotniczej, staje się krytyczna. Według SVT dwie stacje VOR, w tym jedna na lotnisku w Kalmarze w południowo-wschodniej części kraju, nie działają na stałe, a kolejne dwie są wyłączone z powodu konserwacji. Problemy wynikają z niedoboru części zamiennych, braku wykwalifikowanych specjalistów oraz ograniczeń finansowych.
Braki budżetowe
System VOR należy do Szwedzkiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (LFV), który od 2020 roku wskazywał na brak budżetu na jego utrzymanie, podkreślając, że nie jest od niego całkowicie zależny. Propozycja likwidacji systemu spotkała się z oporem ze strony wojska, policji oraz innych podmiotów, które argumentowały, że brak VOR naraża lotniska na zakłócenia GPS.
W reakcji na sytuację rząd Szwecji w 2025 roku zlecił LFV przygotowanie dokumentacji przetargowej na nowy system nawigacyjny o funkcjonalności odpowiadającej VOR, jednak termin uruchomienia nowej infrastruktury pozostaje nieznany.
System VOR umożliwia nawigację statków powietrznych przy wykorzystaniu sygnałów emitowanych przez naziemne radiolatarnie, stanowiąc istotne zabezpieczenie w przypadku zakłóceń lub awarii systemu GPS.
Źródło: Reuters