Brytyjscy inżynierowie z Meridian Space Command wraz z francuską firmą Alpha Impulsion pracują nad pierwszym na świecie statkiem kosmicznym z silnikiem autofagicznym, który wykorzystuje własną rakietę jako paliwo. Projekt ma umożliwić tani transport ładunków do 50 kg na Księżyc, a pierwszy start planowany jest na drugi kwartał 2027 roku.
- Silnik autofagiczny pozwala statkowi kosmicznemu zużywać własną rakietę jako źródło paliwa, co zmniejsza masę i zwiększa zwrotność podczas lotu.
- Projekt Economical Transfer Vehicle (ETV) ma umożliwić tani transport ładunków na Księżyc i różne orbity przy koszcie około 5 mln funtów za start.
- Inicjatywa otrzymała dofinansowanie brytyjskiego rządu w wysokości 150 tys. funtów w pierwszym etapie, a całość programu kosmicznego w tym roku obejmuje 6,8 mln funtów wsparcia.
Brytyjscy inżynierowie ogłosili prace nad innowacyjnym statkiem kosmicznym, który będzie wykorzystywał tzw. silnik autofagiczny, pozwalający maszynie zużywać własną rakietę jako paliwo podczas lotu, podał dziennik Telegraph.
Projekt realizują naukowcy z Meridian Space Command z Leicester we współpracy z francuską firmą Alpha Impulsion. Pierwszy etap badań otrzymał dofinansowanie od brytyjskiego rządu w wysokości 150 tys. funtów.
Statki kosmiczne wyposażone w taki silnik mogłyby transportować ładunki o masie do 50 kg z Ziemi na Księżyc przy relatywnie niskich kosztach, pełniąc funkcję „kosmicznego kuriera”.
Przedstawiciele Brytyjskiej Agencji Kosmicznej wskazali, że w ramach projektu powstanie nowa generacja statków kosmicznych, zdolnych do operowania na różnych orbitach i trajektoriach, co ma umożliwić efektywną logistykę w przestrzeni kosmicznej.
Zmniejszony ciężar paliwa
Obecnie każda rakieta wymaga osobnego zbiornika paliwa, który musi utrzymać statek w locie przez cały czas trwania misji. W przypadku statku kosmicznego z silnikiem autofagicznym paliwem staje się sama infrastruktura rakiety, na przykład kadłub. Dzięki temu ciężar potrzebnego paliwa jest znacznie mniejszy, co sprawia, że rakieta staje się lżejsza, bardziej zwrotna i efektywna w locie.
Według informacji udostępnionych przez brytyjską firmę Meridian Space Command, koszt takiego statku, określanego jako Economical Transfer Vehicle (ETV), wyniesie około 5 mln funtów. Pierwszy start planowany jest na drugi kwartał 2027 roku.
Brytyjski dziennik zwraca uwagę, że niektórzy inżynierowie uważają silniki autofagiczne za „święty Graal” podróży kosmicznych, ponieważ mogą znacznie ułatwić i obniżyć koszty przesyłania ładunków na duże odległości w przestrzeni kosmicznej.
Źródło: Reuters