Continental planuje zwiększyć udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon z 26% w 2024 roku do co najmniej 40% w ciągu najbliższych pięciu lat, stawiając na stal i przędzę poliestrową z przetworzonych butelek PET oraz innowacyjne technologie produkcji przyjazne środowisku.
- W 2024 roku średni udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w oponach Continental wynosił 26%. Celem firmy jest zwiększenie tej wartości do co najmniej 40% do 2030 roku.
- Głównymi materiałami, na które kładzie się nacisk, są stal i tekstylia (około 18% materiałów w oponach osobowych, wyższy udział w oponach ciężarowych).
- Continental stosuje stal pochodzącą z recyklingu oraz przędzę poliestrową wytwarzaną z przetworzonych butelek PET do wzmocnienia karkasów opon. Jedna opona osobowa może zawierać przędzę z maksymalnie 15 butelek PET.
- Technologie COKOON i ContiRe.Tex pozwalają łączyć materiały tekstylne z gumą bez szkodliwych chemikaliów i przekształcać PET w wysokowydajną przędzę, zmniejszając emisję CO₂ o ok. 28%.
- Innowacyjne podejście obejmuje również stosowanie kauczuku syntetycznego z zużytego oleju spożywczego, żywic z odpadów biologicznych oraz krzemionki z popiołu łusek ryżowych.
Continental ogłosił, że zwiększa wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w produkcji opon, idąc krok dalej w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym. Producent nie tylko sam wprowadza bardziej zrównoważone surowce, lecz także aktywnie motywuje swoich dostawców do opracowywania i dostarczania materiałów przyjaznych środowisku, które mogą zastąpić tradycyjne komponenty stosowane w oponach.
W 2024 roku udział materiałów odnawialnych i recyklingowanych w produkcji opon Continental wynosił średnio 26%, jednak firma postawiła sobie ambitny cel, aby w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększyć ten wskaźnik do co najmniej 40%.
Kluczowym wyzwaniem pozostaje znalezienie i wdrożenie zrównoważonych alternatyw dla surowców wykorzystywanych dotychczas do wzmacniania opon, tak aby nowe materiały zapewniały nie tylko stabilność wymiarową, ale także pełną wydajność opony przez cały okres eksploatacji. Continental wskazuje, że innowacje w tym obszarze są fundamentem dalszego rozwoju produktów o wysokim standardzie ekologicznym i jakościowym.
2 składniki kluczowe w produkcji
Continental wskazuje, że w produkcji opon kluczowymi komponentami są stal i tekstylia, które w przypadku opon do samochodów osobowych stanowią około 18% wszystkich używanych materiałów, a w oponach do pojazdów użytkowych lub specjalistycznych ich udział może być jeszcze większy. W ramach działań proekologicznych firma stale zwiększa wykorzystanie bardziej zrównoważonych materiałów, takich jak stal pochodząca z recyklingu czy przędza poliestrowa wytwarzana z przetworzonych butelek PET.
Produkcja opon obejmuje również wdrażanie bardziej ekologicznych procesów technologicznych, w tym nowoczesnej technologii adhezji COKOON, która ogranicza zużycie materiałów i energii. Ponadto Continental stosuje innowacyjne alternatywy we wszystkich grupach surowców – przykładowo kauczuk syntetyczny wytwarzany z zużytego oleju spożywczego, żywice pozyskiwane z odpadów biologicznych oraz krzemionkę produkowaną z popiołu łusek ryżowych. Takie rozwiązania mają na celu nie tylko zmniejszenie śladu środowiskowego produkcji, lecz także zachowanie wysokiej jakości i trwałości opon.
– Nie odkrywamy koła na nowo, ale opracowujemy nową oponę, wykorzystując bardziej zrównoważone materiały i procesy produkcyjne bardziej przyjazne dla środowiska. Nie chodzi tylko o samą gumę. Skupiamy się również na materiałach, które nadają gumie kształt i sprawiają, że opony są stabilne i bezpieczne. Stal pochodząca z recyklingu i przędza poliestrowa wytworzona z przetworzonych butelek PET mają duże znaczenie dla bardziej zrównoważonej produkcji opon. Naszym celem jest wykorzystanie co najmniej 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w naszych oponach w ciągu pięciu lat. Każdy alternatywny materiał przybliża nas o krok do osiągnięcia tego celu – mówi dr Matthias Haufe, Head of Material Development and Industrialization w Continental.
Stal i poliester grają pierwsze skrzypce w zapewnieniu bezpieczeństwa
Stal i poliester odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwości jezdnych, bezpieczeństwa i trwałości opon. W przypadku stali, jest ona stosowana w wielu elementach opony. W oponach do pojazdów użytkowych lub specjalistycznych karkas wzmacniany jest linkami stalowymi o wysokiej wytrzymałości, co gwarantuje wyjątkową trwałość, dużą nośność oraz umożliwia bieżnikowanie.
Stal wykorzystuje się również w postaci drutów wzmacniających osadzonych w rdzeniu stopki opon do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych oraz opon specjalistycznych. Druty te biegną wzdłuż obwodowych krawędzi gumowej stopki, mocno przytwierdzając oponę do felgi. Ponadto stalowe linki znajdują się w warstwach pasa opon, co zwiększa odporność na przebicie, stabilność bieżnika i komfort jazdy, redukuje hałas oraz wspiera oszczędność paliwa i zasięg pojazdów spalinowych i elektrycznych.
Continental konsekwentnie zwiększa udział stali pochodzącej z recyklingu w swoich produktach, zachowując jednocześnie wysokie standardy bezpieczeństwa i osiągów.

Gigant wykorzystuje butelki PET
Continental rozwija również zrównoważone rozwiązania w zakresie poliestru jako materiału tekstylnego. Przędza poliestrowa wytwarzana z przetworzonych butelek PET jest wykorzystywana do wzmacniania karkasów opon samochodów osobowych oraz poprawy stabilności stopki gumowej. W zależności od rozmiaru opony, materiał karkasu jednej opony może pochodzić z maksymalnie 15 przetworzonych butelek PET.
Przędza poliestrowa jest przetwarzana na wytrzymały sznur tekstylny, który absorbuje siły wewnętrznego ciśnienia opony i zapewnia stabilność wymiarową nawet przy dużych obciążeniach i wysokich temperaturach. Continental, we współpracy z producentem tekstyliów OTIZ, opracował technologię ContiRe.Tex, pozwalającą przekształcać przetworzone butelki PET w wysokowydajną przędzę poliestrową do produkcji karkasów opon.
Technologia została zweryfikowana przez SGS – wiodącą globalną firmę zajmującą się kontrolą i certyfikacją – i wykazano, że zmniejsza emisję CO₂ o około 28% w przypadku tkaniny kordu oponowego PET w porównaniu z alternatywami opartymi na paliwach kopalnych. Innowacyjna przędza jest już stosowana w seryjnych oponach samochodowych, takich jak UltraContact NXT, przy czym butelki PET pochodzą wyłącznie z regionów, w których nie istnieje zamknięty obieg recyklingu.
Współpraca z Kordsa, globalnym dostawcą tekstylnych materiałów wzmacniających, doprowadziła do opracowania przyjaznego dla środowiska standardu przyczepności dla kompozytów tekstylno-gumowych. Technologia COKOON umożliwia łączenie tekstylnych materiałów wzmacniających z mieszankami gumowymi bez stosowania rezorcyny lub formaldehydu w kąpieli zanurzeniowej. Continental i Kordsa udostępnili COKOON wszystkim producentom opon i ich dostawcom jako bezpłatne rozwiązanie typu open source, aby wspierać zrównoważony rozwój w całej branży, a zainteresowane firmy mogą poprosić o próbki.
Źródło: Continental










