Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie podpisało umowę na dostawę 22 autobusów elektrycznych Irizar o długości 12 metrów, o wartości 53,994,556 zł netto (ok. 66,4 miliona zł brutto). Zakup jest w 100 procent finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Nowe pojazdy pojawią się w Krakowie w czerwcu 2026 roku, wzmacniając flotę zeroemisyjną MPK, która obejmie 47 autobusów (37 elektrycznych i 10 wodorowych).
Jak poinformował rzecznik MPK Kraków Marek Gancarczyk, umowa z Irizar e-mobility dotyczy dostawy 22 autobusów elektrycznych Irizar ie bus (12-metrowych, kategorii MAXI), które będą wyposażone w:
- Pełny monitoring wizyjny.
- Rozbudowany system informacji pasażerskiej.
- Klimatyzację dla komfortu pasażerów.
- Ładowarki USB do urządzeń mobilnych.
- Elektryczny system ogrzewania, zapewniający zeroemisyjność.
- Możliwość ładowania przez złącze plug-in oraz pantograf (szybkie i wolne ładowanie).
Wartość zamówienia wynosi 53,994,556 zł netto (ok. 66,4 miliona zł brutto), co przekłada się na jednostkową cenę netto ok. 2,45 miliona złotych za autobus. Całość inwestycji jest w 100 procent finansowana z programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność”.
Dostawa autobusów planowana jest w ciągu 12 miesięcy, co oznacza, że nowe pojazdy pojawią się na ulicach Krakowa do czerwca 2026 roku. Przed podpisaniem umowy przetarg przeszedł kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych, potwierdzając zgodność procedury.
Trzecia umowa na zeroemisyjne autobusy
To trzecia umowa na dostawę autobusów zeroemisyjnych podpisana przez MPK Kraków w ciągu tygodnia, jak podkreślił Gancarczyk:
- 10 autobusów wodorowych (szczegóły modelu i dostawcy nieujawnione w komunikacie).
- 10 autobusów elektrycznych (przegubowych, 18-metrowych Solaris Urbino 18 electric, wartość 32,94 miliona złotych netto).
- 22 autobusy elektryczne Irizar (opisane powyżej).
Łącznie MPK zamawia 47 autobusów zeroemisyjnych:
- 37 elektrycznych (22 Irizar + 10 Solaris).
- 10 wodorowych.
Dodatkowo MPK planuje leasing 190 autobusów spalinowych z silnikami Euro 6, spełniającymi najwyższe normy środowiskowe, co pozwoli na modernizację floty przy zachowaniu równowagi między technologiami zeroemisyjnymi a konwencjonalnymi.
Źródło: PAP