MPK Kraków podpisuje umowę na 22 elektryczne autobusy Irizar za 534 milionów złotych z pełnym dofinansowaniem KPO

Autobus elektryczny Irizar. Fot. Magiczny Kraków.
Autobus elektryczny Irizar. Fot. Magiczny Kraków.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie podpisało umowę na dostawę 22 autobusów elektrycznych Irizar o długości 12 metrów, o wartości 53,994,556 zł netto (ok. 66,4 miliona zł brutto). Zakup jest w 100 procent finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Nowe pojazdy pojawią się w Krakowie w czerwcu 2026 roku, wzmacniając flotę zeroemisyjną MPK, która obejmie 47 autobusów (37 elektrycznych i 10 wodorowych).

Jak poinformował rzecznik MPK Kraków Marek Gancarczyk, umowa z Irizar e-mobility dotyczy dostawy 22 autobusów elektrycznych Irizar ie bus (12-metrowych, kategorii MAXI), które będą wyposażone w:

  • Pełny monitoring wizyjny.
  • Rozbudowany system informacji pasażerskiej.
  • Klimatyzację dla komfortu pasażerów.
  • Ładowarki USB do urządzeń mobilnych.
  • Elektryczny system ogrzewania, zapewniający zeroemisyjność.
  • Możliwość ładowania przez złącze plug-in oraz pantograf (szybkie i wolne ładowanie).

Wartość zamówienia wynosi 53,994,556 zł netto (ok. 66,4 miliona zł brutto), co przekłada się na jednostkową cenę netto ok. 2,45 miliona złotych za autobus. Całość inwestycji jest w 100 procent finansowana z programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność”.

Dostawa autobusów planowana jest w ciągu 12 miesięcy, co oznacza, że nowe pojazdy pojawią się na ulicach Krakowa do czerwca 2026 roku. Przed podpisaniem umowy przetarg przeszedł kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych, potwierdzając zgodność procedury.

Trzecia umowa na zeroemisyjne autobusy

To trzecia umowa na dostawę autobusów zeroemisyjnych podpisana przez MPK Kraków w ciągu tygodnia, jak podkreślił Gancarczyk:

  1. 10 autobusów wodorowych (szczegóły modelu i dostawcy nieujawnione w komunikacie).
  2. 10 autobusów elektrycznych (przegubowych, 18-metrowych Solaris Urbino 18 electric, wartość 32,94 miliona złotych netto).
  3. 22 autobusy elektryczne Irizar (opisane powyżej).

Łącznie MPK zamawia 47 autobusów zeroemisyjnych:

  • 37 elektrycznych (22 Irizar + 10 Solaris).
  • 10 wodorowych.

Dodatkowo MPK planuje leasing 190 autobusów spalinowych z silnikami Euro 6, spełniającymi najwyższe normy środowiskowe, co pozwoli na modernizację floty przy zachowaniu równowagi między technologiami zeroemisyjnymi a konwencjonalnymi.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu