LG Energy Solution (LGES) podpisało największe w swojej historii zamówienie na akumulatory o łącznej pojemności 107 GWh dla Mercedes-Benz, umacniając pozycję globalnego lidera w branży baterii do pojazdów elektrycznych (EV). Kontrakt, podzielony na 75 GWh dla USA (2029–2037) i 32 GWh dla Europy (2028–2035), o szacunkowej wartości 15 bln KRW (10,7 mld USD), dotyczy cylindrycznych baterii serii 46, produkowanych m.in. w nowej fabryce w Arizonie.
3 września 2025 roku, według zgłoszenia regulacyjnego LG Energy Solution (LGES) cytowanego przez Reuters, południowokoreański producent baterii podpisał największe w swojej historii zamówienie na akumulatory o łącznej pojemności 107 GWh dla Mercedes-Benz. Kontrakt, o szacunkowej wartości 15 bln KRW (10,7 mld USD), obejmuje dostawy cylindrycznych baterii serii 46 do Europy (32 GWh, 2028–2035) i USA (75 GWh, 2029–2037), umacniając LGES jako globalnego lidera w sektorze baterii do pojazdów elektrycznych (EV).
Umowa jest kontynuacją współpracy rozpoczętej w październiku 2023 roku kontraktem na 50,5 GWh, co daje łącznie ponad 150 GWh zamówień od Mercedes-Benz. Nowe baterie, produkowane m.in. w budowanej fabryce w Arizonie, wspierają strategię „Electric Only” Mercedes-Benz, mającą na celu pełną elektryfikację floty do lat 30. LGES, pokonując chińskich konkurentów, takich jak CATL, wzmacnia swoją pozycję w segmencie premium i wspiera transformację energetyczną w Europie i USA.
Szczegóły kontraktu
LG Energy Solution (LGES) podpisało dwa kontrakty z Mercedes-Benz na dostawę akumulatorów o łącznej pojemności 107 GWh, co stanowi największe pojedyncze zamówienie w historii firmy. Pierwszy kontrakt obejmuje 32 GWh dla Mercedes-Benz AG w Europie, z realizacją od sierpnia 2028 roku do grudnia 2035 roku. Drugi, większy, dotyczy dostawy 75 GWh dla spółki powiązanej z Mercedes-Benz w USA, od lipca 2029 roku do grudnia 2037 roku. Szacunkowa wartość umów, oparta na cenach rynkowych (90–110 USD/kWh), wynosi 15 bln KRW, czyli około 10,7 mld USD.
Zamówienie dotyczy cylindrycznych baterii serii 46, które LGES produkuje na dużą skalę w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne. Baterie te, o średnicy 46 mm, oferują wyższą gęstość energii i lepsze parametry niż starsze modele, takie jak seria 2170. Kontrakt jest największym w historii LGES dla tej technologii, co podkreśla jej znaczenie na rynku premium.
Dostawy do USA będą realizowane głównie z nowej fabryki LGES w Arizonie, której budowa rozpoczęła się w 2024 roku, z planowanym startem masowej produkcji w 2026 roku. W Europie produkcja będzie wspierana przez zakład we Wrocławiu, jeden z największych w regionie. Kontrakty zapewniają Mercedes-Benz stabilne dostawy na kluczowych rynkach, minimalizując ryzyko przerw w łańcuchach dostaw.
Znaczenie dla Mercedes-Benz
Kontrakt na 107 GWh akumulatorów od LGES jest kluczowy dla strategii Mercedes-Benz „Electric Only”, zakładającej pełną elektryfikację floty do lat 30. Stabilne dostawy baterii, zabezpieczone na lata 2028–2037, pozwalają niemieckiemu producentowi uniknąć przerw w łańcuchach dostaw, które w przeszłości dotykały branżę motoryzacyjną, zwłaszcza w czasie pandemii i kryzysu chipowego. Długoterminowe umowy z LGES dają Mercedes-Benz przewagę nad konkurentami, takimi jak BMW, które w 2025 roku wyprzedziło Mercedesa w sprzedaży EV w USA i Europie.
Zamówienie wspiera rozwój rynku pojazdów elektrycznych w Europie i USA, gdzie popyt na EV rośnie – w 2024 roku sprzedaż EV w UE wzrosła o 12%, a w USA o 15%, według danych IEA. Baterie serii 46, o wyższej gęstości energii, umożliwią Mercedes-Benz wprowadzenie modeli o większym zasięgu i lepszych parametrach, co jest kluczowe dla konkurencji z Teslą i chińskimi producentami, takimi jak BYD.
Kontrakt z LGES minimalizuje zależność Mercedesa od chińskich dostawców, takich jak CATL czy Farasis, co jest istotne w kontekście napięć geopolitycznych i wymogów amerykańskiego Inflation Reduction Act (IRA), promującego lokalną produkcję. Po pożarze modelu EQE w Korei w 2024 roku, związanym z bateriami Farasis, Mercedes-Benz stawia na sprawdzonego partnera, jakim jest LGES, by odbudować zaufanie klientów.
Technologia serii 46
Cylindryczne akumulatory serii 46, o średnicy 46 mm i wysokości 80 mm, reprezentują nową generację technologii baterii LGES. W porównaniu z tradycyjnymi ogniwami, takimi jak seria 2170, oferują wyższą gęstość energii (do 300 Wh/kg), większą moc wyjściową i dłuższą żywotność, co pozwala na zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych nawet o 20%. Szybsze ładowanie – do 80% w 20 minut – oraz lepsza stabilność termiczna poprawiają bezpieczeństwo i wydajność.
Seria 46, oparta na chemii niklowo-kobaltowo-manganowej (NMC), została zaprojektowana z myślą o segmencie premium, gdzie kluczowe są wysokie parametry i niezawodność. W porównaniu z konkurencyjnymi ogniwami CATL czy BYD, baterie LGES oferują lepszą równowagę między kosztami a wydajnością, co czyni je atrakcyjnymi dla producentów takich jak Mercedes-Benz.
Największe w historii zamówienie na serię 46 (107 GWh) potwierdza zaufanie klientów do tej technologii. LGES intensywnie rozwija produkcję tych ogniw, m.in. w nowej fabryce w Arizonie, co pozwoli na skalowanie dostaw i obniżenie kosztów jednostkowych. Innowacje w serii 46, takie jak zoptymalizowana konstrukcja elektrod, zwiększają konkurencyjność LGES wobec chińskich producentów.
Produkcja i infrastruktura
LGES inwestuje w globalną infrastrukturę produkcyjną, aby sprostać rosnącemu popytowi na baterie EV. Kluczowym elementem jest nowa fabryka w Queen Creek w Arizonie, rozpoczęta w kwietniu 2024 roku, która od 2026 roku rozpocznie masową produkcję baterii serii 46 o rocznej mocy 36 GWh. Zakład ten, o wartości 5,5 mld USD, będzie drugim samodzielnym obiektem LGES w Ameryce Północnej, po fabryce w Michigan, i głównym źródłem dostaw dla kontraktu z Mercedes-Benz w USA.
Fabryka w Arizonie została zaprojektowana z myślą o zgodności z amerykańskim Inflation Reduction Act (IRA), który oferuje ulgi podatkowe dla lokalnie produkowanych baterii. To pozwala LGES konkurować z chińskimi producentami, takimi jak CATL, i minimalizować ryzyko ceł. Zakład będzie produkować zarówno ogniwa 2170, jak i nowsze serii 46, obsługując nie tylko Mercedes-Benz, ale także innych klientów, takich jak Tesla. W Europie LGES opiera się na zakładzie we Wrocławiu, który w 2024 roku zwiększył zdolności produkcyjne do 70 GWh rocznie.










