Volvo Cars wprowadza na rynek w pełni elektryczny model ES90, którego produkcja rusza latem 2025 roku z wykorzystaniem energii neutralnej klimatycznie. Nowy raport oceny cyklu życia (LCA) pokazuje, że ES90 ma jeden z najniższych śladów węglowych wśród samochodów Volvo.
Volvo Cars, szwedzki producent samochodów premium, zaprezentował w pełni elektryczny model ES90, który łączy zaawansowaną technologię z ambitnymi celami zrównoważonego rozwoju. Produkcja ES90, która rozpocznie się latem 2025 roku, będzie realizowana z wykorzystaniem energii neutralnej klimatycznie, co znacząco obniża ślad węglowy pojazdu. Według nowego raportu oceny cyklu życia (LCA), ślad węglowy ES90 wynosi zaledwie 31 ton CO2 przy ładowaniu energią z europejskiego miksu energetycznego, a tylko 26 ton przy użyciu energii wiatrowej. To wynik o około 50% niższy niż w przypadku hybrydowego Volvo S90 i o 30% niższy niż w wersji plug-in hybrid.
ES90 wyróżnia się nie tylko niskimi emisjami, ale także innowacyjnym podejściem do projektowania, wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu oraz wprowadzeniem paszportu baterii opartego na technologii blockchain. Model ten jest symbolem dążenia Volvo do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku i liderowania w elektryfikacji motoryzacji. W artykule przybliżamy szczegóły raportu LCA, innowacje zastosowane w ES90, znaczenie modelu dla zrównoważonego rozwoju oraz implikacje dla polskiego rynku motoryzacyjnego.
Niski ślad węglowy ES90
Raport oceny cyklu życia (LCA) dla Volvo ES90, zweryfikowany przez niezależną stronę trzecią, analizuje ślad węglowy pojazdu od wydobycia surowców, przez produkcję i użytkowanie, aż po utylizację na końcu cyklu życia. Kluczowe wnioski z raportu to:
- Całkowity ślad węglowy: 31 ton CO2.
- Ślad węglowy ES90 jest o 50% niższy niż w przypadku Volvo S90 mild hybrid, o 30% niższy niż S90 plug-in hybrid oraz niższy niż w modelach EX40 i EC40.
Raport LCA potwierdza, że w pełni elektryczne samochody, takie jak ES90, są znacznie bardziej przyjazne dla klimatu niż ich spalinowe czy hybrydowe odpowiedniki, szczególnie przy ładowaniu energią odnawialną. „Idziemy dalej niż wymagają tego przepisy, ponieważ zrównoważony rozwój jest dla nas priorytetem” – podkreśla Vanessa Butani, szefowa globalnego zrównoważonego rozwoju w Volvo Cars.
Volvo było pierwszym producentem samochodów, który w 2019 roku zobowiązał się do publikacji raportów LCA dla wszystkich swoich modeli elektrycznych. Do 2025 roku firma wydała raporty dla pięciu modeli: EX40, EC40, EX30, EX90 i ES90, wspierając klientów w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych.
Źródło: Volvo