Radom stawia na elektromobilność. Przetarg na 10 nowych autobusów elektrycznych

Fot. MPK Radom.
Fot. MPK Radom.

Radom intensyfikuje działania na rzecz ekologicznego transportu, ogłaszając przetarg na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Inwestycja, współfinansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, obejmuje również opcję zakupu dwóch dodatkowych pojazdów.

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji (MZDiK) w Radomiu ogłosił 18 lipca 2025 roku przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami zajezdniowymi. Inwestycja, wspierana środkami z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, jest kolejnym krokiem miasta w kierunku zrównoważonego transportu publicznego.

Przetarg obejmuje również prawo opcji na zakup dwóch dodatkowych autobusów i ładowarek, jeśli pozwolą na to fundusze. Nowe pojazdy, spełniające rygorystyczne wymagania techniczne, mają poprawić komfort pasażerów i zredukować emisje CO₂. Wraz z dostarczonymi w 2024 roku 20 autobusami elektrycznymi od MAN, Radom konsekwentnie modernizuje swoją flotę, dążąc do pozycji lidera elektromobilności wśród miast Polski Wschodniej.

Przetarg ogłoszony przez MZDiK w Radomiu obejmuje dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy maxi (12 metrów długości) oraz towarzyszących im ładowarek zajezdniowych w ramach zamówienia podstawowego. Inwestycja jest częścią projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu”, realizowanego przy współfinansowaniu z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, który wspiera zielone inwestycje w regionie.

Zwycięzca przetargu zostanie wybrany na podstawie ofert złożonych do 2 września 2025 roku. Kryteria oceny obejmują cenę, parametry techniczne pojazdów oraz koszty eksploatacji. Przetarg przewiduje również prawo opcji, które umożliwia zakup dwóch dodatkowych autobusów elektrycznych i odpowiadających im ładowarek, jeśli budżet miasta na to pozwoli.

Parametry techniczne i harmonogram dostaw

Nowe autobusy elektryczne muszą spełniać rygorystyczne wymagania techniczne określone przez MZDiK. Każdy pojazd ma mieć długość około 12 metrów (±5%) i oferować minimum 75 miejsc, w tym co najmniej 25 siedzących, z czego część będzie dostępna z niskiej podłogi, ułatwiając korzystanie osobom z ograniczoną mobilnością. Autobusy mają być wyposażone w pneumatyczne zawieszenie z funkcją przyklęku, umożliwiającą obniżenie wejścia do maksymalnie 340 mm, oraz silnik elektryczny o mocy minimum 160 kW, z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Pojemność akumulatorów, litowo-jonowych lub NMC, musi wynosić co najmniej 480 kWh, zapewniając zasięg minimum 300 km bez konieczności doładowania.

Harmonogram dostaw zakłada, że pierwsze pięć autobusów wraz z ładowarkami trafi do Radomia w ciągu 13 miesięcy od podpisania umowy, czyli najpóźniej do października 2026 roku, zakładając podpisanie kontraktu we wrześniu 2025 roku. Pozostałe pięć pojazdów oraz infrastruktura ładowania mają zostać dostarczone miesiąc później, do listopada 2026 roku.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu