Polecane

Kraków stawia na ekologię. MPK kupuje 10 wodorowych autobusów NesoBus

Autobus wodorowy. Fot. Magiczny Kraków.

Krakowskie MPK podpisało umowę na dostawę 10 nowoczesnych autobusów wodorowych marki NesoBus za ponad 29 mln zł netto. To pierwsze pojazdy tego typu w miejskiej flocie, w pełni finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycja to kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie konsekwentnie rozwija swoją flotę zeroemisyjnych pojazdów. W środę, 4 czerwca 2025 roku, MPK podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 10 autobusów wodorowych NesoBus. Jak poinformował rzecznik przewoźnika Marek Gancarczyk, cena jednego pojazdu wynosi ponad 2,9 miliona złotych netto, a kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu 12 miesięcy. To pierwsze autobusy zasilane wodorem w historii krakowskiego MPK, które wzmacniają zieloną transformację transportu publicznego w mieście.

Nowoczesne i ekologiczne autobusy dla Krakowa

Nowe autobusy NesoBus to 12-metrowe, niskopodłogowe pojazdy wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Każdy z nich może pomieścić 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, i oferuje zasięg do 450 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru.

– Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 metrów długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością – podkreślił Marek Gancarczyk.

Zakup został w pełni sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, co pozwoliło MPK na realizację inwestycji bez obciążania miejskiego budżetu.

– Krakowskie MPK uzyskało już 100-procentowe dofinansowanie tej inwestycji – zaznaczył rzecznik.

Testy i plany na przyszłość

Decyzja o zakupie autobusów wodorowych została poprzedzona blisko trzyletnimi testami pojazdów różnych marek, w tym Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan i NesoBus. Testy te pozwoliły MPK ocenić niezawodność i efektywność technologii wodorowej w warunkach miejskich. Tankowanie wodoru podczas prób zapewniała mobilna stacja Orlenu na terenie zajezdni w Płaszowie, będąca pierwszą tego typu instalacją koncernu w Polsce.

Krakowskie MPK nie zamierza poprzestać na 10 autobusach wodorowych.

– Rzecznik zaznaczył, że krakowskie MPK systematycznie rozwija flotę autobusów zeroemisyjnych z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł zasilania – poinformował Gancarczyk. W planach przewoźnika jest zakup nawet 150 autobusów wodorowych oraz budowa nowej zajezdni wyposażonej w infrastrukturę do obsługi pojazdów z tym napędem. Takie podejście wpisuje się w strategię dywersyfikacji floty, która obejmuje zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe, aby zminimalizować emisję spalin i poprawić jakość powietrza w Krakowie.

Źródło: Love Kraków