Krakowskie MPK podpisało umowę na dostawę 10 nowoczesnych autobusów wodorowych marki NesoBus za ponad 29 mln zł netto. To pierwsze pojazdy tego typu w miejskiej flocie, w pełni finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycja to kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie konsekwentnie rozwija swoją flotę zeroemisyjnych pojazdów. W środę, 4 czerwca 2025 roku, MPK podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 10 autobusów wodorowych NesoBus. Jak poinformował rzecznik przewoźnika Marek Gancarczyk, cena jednego pojazdu wynosi ponad 2,9 miliona złotych netto, a kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu 12 miesięcy. To pierwsze autobusy zasilane wodorem w historii krakowskiego MPK, które wzmacniają zieloną transformację transportu publicznego w mieście.
Nowoczesne i ekologiczne autobusy dla Krakowa
Nowe autobusy NesoBus to 12-metrowe, niskopodłogowe pojazdy wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Każdy z nich może pomieścić 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, i oferuje zasięg do 450 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru.
– Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 metrów długości. Wszystkie będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością – podkreślił Marek Gancarczyk.
Zakup został w pełni sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, co pozwoliło MPK na realizację inwestycji bez obciążania miejskiego budżetu.
– Krakowskie MPK uzyskało już 100-procentowe dofinansowanie tej inwestycji – zaznaczył rzecznik.
Testy i plany na przyszłość
Decyzja o zakupie autobusów wodorowych została poprzedzona blisko trzyletnimi testami pojazdów różnych marek, w tym Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan i NesoBus. Testy te pozwoliły MPK ocenić niezawodność i efektywność technologii wodorowej w warunkach miejskich. Tankowanie wodoru podczas prób zapewniała mobilna stacja Orlenu na terenie zajezdni w Płaszowie, będąca pierwszą tego typu instalacją koncernu w Polsce.
Krakowskie MPK nie zamierza poprzestać na 10 autobusach wodorowych.
– Rzecznik zaznaczył, że krakowskie MPK systematycznie rozwija flotę autobusów zeroemisyjnych z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł zasilania – poinformował Gancarczyk. W planach przewoźnika jest zakup nawet 150 autobusów wodorowych oraz budowa nowej zajezdni wyposażonej w infrastrukturę do obsługi pojazdów z tym napędem. Takie podejście wpisuje się w strategię dywersyfikacji floty, która obejmuje zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe, aby zminimalizować emisję spalin i poprawić jakość powietrza w Krakowie.
Źródło: Love Kraków