Enea Operator otrzymała ponad 123 miliony złotych z Funduszu Modernizacyjnego na modernizację sieci elektroenergetycznej w północno-zachodniej Polsce. Te strategiczne inwestycje, warte łącznie ponad 205 milionów złotych, mają zwiększyć niezawodność dostaw energii, wspierać rozwój elektromobilności i umożliwić przyłączanie nowych odnawialnych źródeł energii (OZE).
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisał z Eneą Operator dwie umowy o dofinansowanie z Funduszu Modernizacyjnego, przekazując ponad 123 miliony złotych na modernizację sieci elektroenergetycznej w północno-zachodniej Polsce. Jak podaje Enea, projekty o łącznej wartości przekraczającej 205 milionów złotych obejmują budowę nowych stacji i linii wysokiego napięcia, kluczowych dla zapewnienia stabilności dostaw energii w regionie. Inwestycje te odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na moc, napędzane przez rozwój elektromobilności, odnawialnych źródeł energii i potrzeby dużych aglomeracji.
Ten zastrzyk finansowy to kolejny krok w transformacji polskiego systemu energetycznego, który zmaga się z wyzwaniami dekarbonizacji, starzejącej się infrastruktury i dynamicznie zmieniającym się krajobrazem energetycznym.
Skąd pieniądze?
Fundusz Modernizacyjny to unijny instrument finansowy, zasilany środkami ze sprzedaży 4,5% puli uprawnień do emisji CO₂ w ramach systemu handlu emisjami EU-ETS. Zarządzany przez Europejski Bank Inwestycyjny, fundusz wspiera modernizację sektora energetycznego w 13 krajach UE, w tym w Polsce, gdzie szacuje się, że do 2030 roku może trafić nawet 60 miliardów złotych. W Polsce funkcję krajowego operatora pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który rozdysponowuje środki na projekty związane z dekarbonizacją, poprawą efektywności energetycznej i rozwojem zeroemisyjnego transportu.
Fundusz Modernizacyjny odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej, umożliwiając inwestycje w odnawialne źródła energii, magazyny energii i infrastrukturę dla elektromobilności. W 2025 roku NFOŚiGW przeznaczył już 247 milionów złotych na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, z czego Enea Operator otrzymała ponad 123 miliony złotych na dwa projekty. Fundusz Modernizacyjny to nie tylko finansowe wsparcie, ale także strategiczny impuls dla Polski, by sprostać unijnym wymogom i budować odporny, zielony system energetyczny.
Co zostanie zmodernizowane?
Enea Operator realizuje dwa strategiczne projekty modernizacyjne, które mają zwiększyć niezawodność sieci i przygotować ją na nowe wyzwania energetyczne. Oba projekty, finansowane w 60% z Funduszu Modernizacyjnego, skupiają się na rozbudowie infrastruktury w północno-zachodniej Polsce, gdzie rośnie zapotrzebowanie na energię.
Projekt 1: Modernizacja stacji Poznań HCP i linii wysokiego napięcia przy stacji Baczyna
Ten projekt, o wartości 85,5 miliona złotych, otrzymał dofinansowanie w wysokości 51,3 miliona złotych. Obejmuje kompleksową przebudowę stacji transformatorowej wysokiego napięcia na średnie (WN/SN) Poznań HCP oraz modernizację linii wysokiego napięcia w rejonie stacji Baczyna. Inwestycja poprawi jakość i stabilność zasilania w Gorzowie Wielkopolskim, Sulęcinie, Międzyrzeczu i okolicach, umożliwiając przyłączanie nowych odbiorców, w tym stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt, realizowany w ramach programu #Poznań2030, zakończy się do połowy 2027 roku i zwiększy odporność sieci na awarie, redukując ryzyko przerw w dostawach energii.
Projekt 2: Modernizacja i budowa stacji w Szczecinie, Bydgoszczy i Żninie
Drugi projekt, wart 120 milionów złotych, z dofinansowaniem 71,8 miliona złotych, koncentruje się na rozbudowie i modernizacji stacji elektroenergetycznych w Szczecinie, Bydgoszczy i Żninie. Inwestycja obejmuje budowę nowych linii wysokiego napięcia i zwiększenie potencjału przyłączeniowego dla odnawialnych źródeł energii oraz infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt poprawi bezpieczeństwo energetyczne w dużych aglomeracjach i wzdłuż głównych tras komunikacyjnych, wspierając rozwój elektromobilności i OZE. Zakończenie prac zaplanowano na grudzień 2027 roku.
Oba projekty, jak podkreśla Enea, „zwiększą wydajność i bezpieczeństwo dostaw energii, ułatwiając przyłączanie nowych źródeł OZE i rozbudowę infrastruktury dla elektromobilności”. To odpowiedź na konkretne wyzwania regionu, gdzie starzejąca się infrastruktura wymaga unowocześnienia, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na energię.
Rosnące wyzwania dla sieci
Rosnące zapotrzebowanie na energię w miastach i na trasach komunikacyjnych stawia przed polską siecią elektroenergetyczną nowe wyzwania. W 2025 roku Polska odnotowuje dynamiczny wzrost liczby pojazdów elektrycznych – według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 12 tysięcy nowych aut elektrycznych, a liczba stacji ładowania wzrosła o 35% w porównaniu z 2024 rokiem. Każda stacja szybkiego ładowania wymaga stabilnego przyłączenia o mocy od 50 do 350 kW, co obciąża sieć dystrybucyjną, szczególnie w regionach takich jak Wielkopolska czy Pomorze Zachodnie.
Boom na odnawialne źródła energii dodatkowo komplikuje sytuację. W 2024 roku Enea Operator przyłączyła do sieci 15 tysięcy nowych mikroinstalacji fotowoltaicznych, a farmy wiatrowe i słoneczne w północno-zachodniej Polsce generują coraz większy udział energii. Jednak bez modernizacji sieci, takich jak nowe stacje WN/SN czy linie wysokiego napięcia, przyłączanie OZE napotyka bariery – w 2023 roku 20% wniosków o przyłączenie zostało odrzuconych z powodu ograniczeń sieciowych. Magazyny energii, jak ten planowany przez Eneę w Debrznie-Wsi (8 MW/8 MWh), mogą stabilizować sieć, ale wymagają dalszych inwestycji.
Elektromobilność i OZE to filary transformacji energetycznej, ale ich rozwój zależy od niezawodnej infrastruktury. Projekty Enei Operator, wspierane przez Fundusz Modernizacyjny, odpowiadają na te potrzeby, zwiększając przepustowość sieci i umożliwiając integrację nowych technologii.
Źródło: PAP