Gaz-System realizuje rekordowy, kilometrowy przewiert pod Wisłą w technologii Direct Pipe w ramach budowy gazociągu Gardeja-Kolnik, części Programu FSRU. Innowacyjne rozwiązanie minimalizuje wpływ na środowisko, umożliwiając bezwykopowe przekroczenie rzeki na terenie Natura 2000. Wizyta studyjna w Kwidzynie podkreśliła zaawansowanie prac i znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego.
30 maja 2025 roku w miejscowości Pastwa w gminie Kwidzyn odbyła się wizyta studyjna na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik, gdzie Gaz-System realizuje kluczowy etap budowy lądowej części Programu FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Głównym punktem wydarzenia był trwający przewiert pod rzeką Wisłą o długości 1000 metrów i średnicy 1000 mm, wykonany w innowacyjnej technologii Direct Pipe. To najdłuższy przewiert na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik i drugi pod względem długości na 250-kilometrowym odcinku gazociągów od Gdańska do Gustorzyna, stanowiących lądową część FSRU.
Rekordowy przewiert w technologii Direct Pipe
Przewiert pod Wisłą, podzielony na dwa odcinki (300 m i 700 m), jest jednym z dwóch bezwykopowych przekroczeń rzeki na trasie Gardeja-Kolnik, oba realizowane metodą Direct Pipe. Technologia ta, łącząca zalety mikrotunelowania i horyzontalnego wiercenia kierunkowego (HDD), pozwala na precyzyjne układanie gazociągu pod przeszkodami terenowymi bez ingerencji w powierzchnię.
– Mogę śmiało powiedzieć, że nasza spółka specjalizuje się w stosowaniu bezinwazyjnych metod przejścia gazociągami pod przeszkodami terenowymi. W części lądowej i morskiej Programu FSRU wykorzystamy wielokrotnie te technologie, ponieważ ograniczają one ingerencję w środowisko naturalne i pozwalają zachować walory krajobrazowe cennych przyrodniczo terenów – podkreślił Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.
Wizyta studyjna umożliwiła uczestnikom – przedstawicielom samorządów, lokalnym i ogólnopolskim dziennikarzom – obserwację pracy maszyny Pipe Thruster oraz systemu sterującego, który zapewnia precyzyjną kontrolę trajektorii przewiertu. Prace odbywają się na obszarze Natura 2000 pod ścisłym nadzorem środowiskowym, co potwierdza zgodność inwestycji z decyzją środowiskową i dbałość o ochronę przyrody.
Zaawansowanie prac i lokalny wkład
Budowa gazociągu Gardeja-Kolnik, o długości około 88 km, jest w zaawansowanym stadium. Trwają prace ziemne, przygotowania do spawania oraz układanie rurociągu. Generalnym wykonawcą jest polska firma Stalprofil S.A., przewiert Direct Pipe realizuje GGT Solutions S.A., a rury dostarcza Izostal S.A. Zaangażowanie krajowych podmiotów podkreśla znaczenie lokalnego wkładu (local content) w projekt. Całkowita wartość kontraktów na trzy gazociągi FSRU (Kolnik-Gdańsk, Gardeja-Kolnik, Gustorzyn-Gardeja) wynosi 954 mln zł, a zakończenie budowy zaplanowano na grudzień 2026 roku.
W ramach Programu FSRU GAZ-SYSTEM realizuje osiem przekroczeń bezwykopowych Direct Pipe o łącznej długości ponad 5,2 km, w tym kluczowe przeszkody, takie jak:
- Martwa Wisła (Kolnik-Gdańsk, 1042 m),
- Wisła (Gardeja-Kolnik, 1000 m; Gustorzyn-Gardeja, 670 m),
- Wierzyca (523 m),
- Kanał Młyński (558 m),
- Drwęca (536 m),
- Autostrada A1 i użytki ekologiczne.
Łączna długość wszystkich bezwykopowych przekroczeń na trasie FSRU wynosi około 15,6 kilometra, co czyni projekt jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie w portfolio GAZ-SYSTEM.
Znaczenie gazociągu dla Programu FSRU
Gazociąg Gardeja-Kolnik, o długości 88 kilometrów, średnicy 1000 mm i ciśnieniu 8,4 MPa, jest częścią lądowej infrastruktury Programu FSRU, który obejmuje trzy gazociągi o łącznej długości 250 kilometrów: Kolnik-Gdańsk (34 kilometrów), Gardeja-Kolnik i Gustorzyn-Gardeja (128 kilometrów). Inwestycja, realizowana w ramach unijnego statusu „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” (PCI), umożliwi przesył gazu z pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej do centralnej Polski. Terminal FSRU, o zdolności regazyfikacyjnej 6,1 miliardów m³ gazu rocznie (z opcją rozbudowy o drugą jednostkę do 4,5 miliardów m³), zostanie uruchomiony w 2028 roku, a 100 procent jego przepustowości na 15 lat zarezerwował Orlen.
Projekt wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski, dywersyfikując źródła dostaw gazu i wspierając rozwój rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej. Gazociąg poprawi także przepustowość krajowego systemu przesyłowego i przyniesie korzyści lokalnym społecznościom poprzez podatki od nieruchomości (2 procent wartości infrastruktury).
Źródło: Gaz-System