Gaz-System: Ruszyła budowa pływającego terminala gazowego FSRU w Korei Południowej dla Polski

Fot. FSRU Kłajpeda, Klaipedos Nafta
Fot. FSRU Kłajpeda, Klaipedos Nafta

W stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan, w Korei Południowej, rozpoczęła się budowa pływającego terminala gazowego FSRU (Floating Storage Regasification Unit), który zasili Zatokę Gdańską – poinformował wiceprezes Gaz-Systemu, Adam Bryszewski, podczas posiedzenia sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jednostka, zakontraktowana u japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Lines (MOL), ma dostarczać 6,1 mld m³ gazu rocznie od 2028 roku, pokrywając około 30% polskiego zapotrzebowania.

22 lipca 2025 roku w koreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan rozpoczęto cięcie pierwszych blach stalowych na pływającą jednostkę FSRU, która stanie się sercem nowego terminala gazowego w Zatoce Gdańskiej – donosi Polski Portal Morski. Projekt, realizowany przez Gaz-System we współpracy z japońskim armatorem Mitsui O.S.K. Lines (MOL), jest największą inwestycją gazową w Polsce, z budżetem sięgającym 5,3 mld zł. Terminal, który ma rozpocząć dostawy gazu w 2028 roku, zapewni rocznie 6,1 mld m³ gazu, pokrywając blisko jedną trzecią obecnego zapotrzebowania kraju. Wraz z budową falochronu, nabrzeża i 250 km gazociągów lądowych, inwestycja ma zwiększyć elastyczność dostaw LNG i wzmocnić pozycję Polski jako regionalnego dostawcy gazu.

Budowa i koszty inwestycji

Budowa pływającego terminala gazowego FSRU rozpoczęła się 22 lipca 2025 roku w stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan, w Korei Południowej, gdzie powstaje jednostka zakontraktowana u japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Lines (MOL) – potwierdził wiceprezes Gaz-Systemu, Adam Bryszewski. Proces konstrukcji statku, obejmujący cięcie blach stalowych i montaż konstrukcji, potrwa około 1,5 roku, a jednostka ma być gotowa do 2027 roku. Umowę na czarter FSRU podpisano w kwietniu 2024 roku z firmą White Eagle Energy Ltd., należącą do grupy MOL, na okres 15 lat. Cała zdolność regazyfikacyjna terminala – 6,1 mld m³ gazu rocznie – została już zarezerwowana przez Orlen.

Projekt FSRU to nie tylko jednostka pływająca, ale także złożona infrastruktura morska i lądowa. Kluczowe elementy inwestycji obejmują:

  • Falochron skrzyniowy o długości 1,3 km, którego budowa rozpoczęła się po awarii poprzednich skrzyń. W 2025 roku planowane jest wykonanie 6–7 nowych skrzyń, a koszt falochronu szacuje się na 800 mln zł.
  • Nabrzeże cumowniczo-rozładunkowe, zlokalizowane na wschód od portu w Gdańsku, które umożliwi zakotwiczenie dwóch jednostek FSRU i obsługę terminala.
  • Podmorski gazociąg, łączący terminal z lądową siecią przesyłową.
  • Trzy gazociągi lądowe o łącznej długości 250 km: Kolnik–Gdańsk, Gardeja–Kolnik i Gustorzyn–Gardeja, których budowa ma zakończyć się do końca 2026 roku.

Całkowity koszt inwestycji, z wyłączeniem opłat za czarter statku, wynosi 4,5 mld zł, co razem z kosztami czarteru daje około 5,3 mld zł. Finansowanie części lądowej projektu wspiera pożyczka w wysokości 2,2 mld zł (593 mln USD) z Banku Gospodarstwa Krajowego, pochodząca z funduszy UE, z okresem spłaty 25 lat. Prace pogłębiarskie pod stanowiska statkowe rozpoczną się w trzecim kwartale 2025 roku, a przygotowanie terenu pod inwestycję zakończy się do końca 2025 roku.

Znaczenie terminala dla polskiego rynku gazu

Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej, zlokalizowany około 3 km od brzegu, ma dostarczać 6,1 mld m³ gazu rocznie, co odpowiada około 30% obecnego zapotrzebowania Polski na gaz, wynoszącego 19 mld m³ rocznie z uwzględnieniem eksportu i magazynowania – wyjaśnił Adam Bryszewski.

Według prognoz Gaz-Systemu, zapotrzebowanie na gaz w Polsce wzrośnie do 28 mld m³ do 2031 roku, co podkreśla strategiczne znaczenie terminala. Projekt uzupełnia istniejący terminal LNG w Świnoujściu, którego zdolność regazyfikacyjna wzrosła w styczniu 2025 roku do 8,3 mld m³ rocznie, pokrywając niemal 50% krajowego zapotrzebowania.

Cała zdolność regazyfikacyjna FSRU została zarezerwowana na 15 lat przez Orlen, co zapewnia stabilność inwestycji. Rośnie także zainteresowanie gazem z Polski wśród sąsiadów, szczególnie Ukrainy, co może wzmocnić pozycję kraju jako regionalnego hubu gazowego. Terminal umożliwi import LNG z dowolnego miejsca na świecie, zwiększając elastyczność dostaw i niezależność od rosyjskiego gazu.

Wsparcie strategiczne i cele

Program FSRU jest kluczowym elementem strategii Gaz-Systemu, który w 100% należy do Skarbu Państwa i zarządza polską siecią przesyłową gazu oraz terminalem LNG w Świnoujściu. Inwestycja jest realizowana we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni i Portem Gdańsk, co zapewnia koordynację działań w Zatoce Gdańskiej. Projekt wpisuje się w długoterminową strategię dywersyfikacji dostaw gazu, zapoczątkowaną przez Baltic Pipe i rozbudowę terminala w Świnoujściu.

Technologia FSRU, w porównaniu do tradycyjnych terminali lądowych, oferuje niższe koszty (około 60% kosztów terminala lądowego) i krótszy czas budowy (2–3 lata wobec 4–6 lat). Jednostka, budowana przez HD Hyundai Heavy Industries, będzie zarządzana przez MOL, który ma doświadczenie w eksploatacji siedmiu FSRU na świecie. Projekt minimalizuje wpływ na środowisko dzięki zastosowaniu bezwykopowych technologii, takich jak Direct Pipe, oraz ścisłemu nadzorowi środowiskowemu, zgodnie z ustawą o ochronie środowiska z 9 listopada 2010 roku.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu