Trzecia generacja Nissana LEAF, pioniera elektromobilności, debiutuje jako crossover z zasięgiem do 604 km, szybkim ładowaniem (417 km w 30 minut) i nowoczesnymi technologiami, takimi jak ProPILOT Assist i zintegrowane usługi Google. Produkowany w ramach EV36Zero w Sunderland, LEAF umacnia pozycję Nissana w transformacji energetycznej, z zamówieniami od jesieni 2025 roku i dostawami od wiosny 2026 roku.
9 lipca 2025 roku Nissan ogłosił premierę trzeciej generacji modelu LEAF, który od debiutu w 2010 roku sprzedał się w blisko 700 tys. egzemplarzy, stając się pierwszym masowo produkowanym samochodem elektrycznym. Nowy LEAF, zaprojektowany jako subkompaktowy crossover na platformie CMF-EV, oferuje zasięg do 604 km, szybkie ładowanie i zaawansowane technologie, wyznaczając nowy etap w strategii elektromobilności Nissana. Produkowany w Sunderland w ramach projektu EV36Zero, model łączy zrównoważoną produkcję z lokalnym łańcuchem dostaw akumulatorów.
Kluczowe cechy nowego Nissana LEAF
Design i funkcjonalność
Nowy LEAF, zaprojektowany w Globalnym Centrum Projektowym Nissana w Atsugi, Japonia, wyróżnia się aerodynamicznym designem (współczynnik oporu 0,25) i crossoverową sylwetką z elementami inspirowanymi Nissanem Z. Kluczowe elementy to:
- Zewnętrzne: Ostre reflektory LED, aktywna przesłona grilla, zlicowane klamki, trójwymiarowe tylne lampy 3D i koła 18–19 cali.
- Wnętrze: Przestronna kabina z panoramicznym, przyciemniającym się dachem, nastrojowym oświetleniem, dwoma ekranami 14,3 cala i systemem audio BOSE® Personal® Plus.
- Praktyczność: Bagażnik 437 litrów (VDA), elektryczna klapa otwierana ruchem stopy, relingi dachowe i siedem kolorów nadwozia, w tym ekskluzywny Luminous Teal.
Zasięg i ładowanie
LEAF oferuje dwa warianty akumulatorów:
- 52 kWh: 436 km zasięgu (WLTP), 177 KM.
- 75 kWh: 604 km zasięgu (WLTP, 488 km EPA), 218 KM.
Szybkie ładowanie DC (150 kW) pozwala odzyskać 417 km w 30 minut, a inteligentny system zarządzania temperaturą akumulatora, zintegrowany z Mapami Google, optymalizuje ładowanie. Funkcje Vehicle-to-Load (V2L, 3,6 kW) i Vehicle-to-Grid (V2G) umożliwiają zasilanie urządzeń zewnętrznych i oddawanie energii do sieci. LEAF w USA korzysta z portu NACS (dostęp do Tesla Supercharger), w Europie z CCS2, a w Japonii z CHAdeMO.
Technologie i bezpieczeństwo
Nowy LEAF, oparty na platformie CMF-EV (wspólnej z Ariya), zapewnia komfort dzięki zawieszeniu MacPherson (przód) i wielowahaczowemu (tył). Wyposażenie obejmuje:
- ProPILOT Assist z Navi-link: Adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu.
- e-Pedal Step: Jazda jednym pedałem z regulowaną rekuperacją.
- Systemy wizualne: Kamery 360°, widok „niewidocznej maski” i szerokokątny widok przodu.
- Google Automotive Services: Mapy, Asystent Google i Sklep Play na ekranach.
- NissanConnect Services: Zdalne sterowanie ładowaniem i klimatyzacją.
Produkcja w EV36Zero
LEAF będzie produkowany w Sunderland, w ramach projektu EV36Zero, który integruje produkcję pojazdów elektrycznych, odnawialne źródła energii i lokalny łańcuch dostaw akumulatorów (AESC UK). Zakład, wspierany inwestycją 1 mld GBP, produkuje także Juke i Qashqai, dążąc do neutralności węglowej do 2030 roku. – To z dumą prezentujemy trzecią generację LEAF, 12 lat po wprowadzeniu produkcji EV w Sunderland – mówi Alan Johnson, wiceprezes Nissana.
Źródło: Nissan