Andrychów kupuje 22 nowe autobusy HVO100

Autobus HVO100. Fot. TransInfo.
Autobus HVO100. Fot. TransInfo.

Samorząd Andrychowa inwestuje w zieloną mobilność, kupując 22 nowe autobusy napędzane paliwem HVO100. Dzięki 17,5 miliona złotych dofinansowania z funduszy UE, Andrychowski Zakład Komunikacyjny (AZK) wzbogaci swoją flotę o nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy, które pojawią się na ulicach w styczniu 2027 roku.

Andrychów, największe miasto powiatu wadowickiego w województwie małopolskim, modernizuje swój transport publiczny. Samorząd podpisał umowę na zakup 22 nowych autobusów napędzanych syntetycznym paliwem HVO100, które zasilą flotę Andrychowskiego Zakładu Komunikacyjnego (AZK). Inwestycja, warta 25 milionów złotych, została w dużej mierze sfinansowana z funduszy Unii Europejskiej, pokrywających 17,5 miliona złotych kosztów.

– Miasto pozyskało na ten cel 17,5 miliona złotych dofinansowania z funduszy UE – poinformował wiceburmistrz Aleksander Kasperek.

Nowoczesna flota dla Andrychowa

Nowe autobusy, które wyjadą na ulice Andrychowa w styczniu 2027 roku, będą w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów.

– Chcemy kupić sześć autobusów 10-metrowych oraz 16 o długości 8,5 metra. Wszystkie mają być niskopodłogowe – wyjaśnił Kasperek. Pojazdy będą napędzane paliwem HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), które w Unii Europejskiej jest uznawane za ekologiczne ze względu na redukcję emisji CO2 nawet o 90 procent w porównaniu z tradycyjnym dieslem. HVO100, produkowane z uwodornionych olejów roślinnych i tłuszczów odpadowych, wyróżnia się także niską zawartością siarki, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miastach.

Przetarg na dostawę autobusów ogłosi AZK jeszcze w 2025 roku.

– Firmy dają sobie około roku na wyprodukowanie i dostarczenie tylu autobusów. Z naszych obliczeń wynika, że powinny one wyjechać na nasze ulice w styczniu 2027 roku – zapowiedział wiceburmistrz. Dzięki wyłączeniu AZK z obowiązku płacenia VAT w ramach zadań własnych gminy, koszt inwestycji będzie niższy, a miasto zabezpieczyło już w budżecie środki na wkład własny.

Rozbudowa transportu publicznego

Andrychowski Zakład Komunikacyjny obecnie obsługuje pięć z dziesięciu linii komunikacyjnych w gminie, a pozostałe są w rękach prywatnych przewoźników. Od stycznia 2026 roku AZK przejmie wszystkie linie, co wymaga powiększenia i unowocześnienia floty.

– Od stycznia przyszłego roku Andrychowski Zakład Komunikacyjny będzie obejmował wszystkie linie – podkreślił Kasperek. Nowe autobusy pozwolą na zwiększenie dostępności i komfortu transportu publicznego dla blisko 44 tysiące mieszkańców gminy Andrychów, w tym 19 tysięcy osób zamieszkujących samo miasto.

Obecna flota AZK składa się z 14 autobusów Iveco-MMI z 2017 roku.

– Nie są to stare pojazdy, ale sporo już przejechały. Nie zostaną sprzedane. Mamy pomysł, by obsługiwały szkoły; może będą przewoziły wycieczki – wyjaśnił wiceburmistrz, wskazując na plany dalszego wykorzystania istniejących pojazdów w celach szkolnych i turystycznych.

HVO100 to alternatywa dla diesla?

Paliwo HVO100, które zasili nowe autobusy, to odnawialny biodiesel produkowany z olejów roślinnych i tłuszczów odpadowych, takich jak zużyty olej spożywczy.

– HVO100 to syntetyczne, odnawialne paliwo, które jest alternatywą dla tradycyjnego diesla – wskazano w komunikacie. Jego zalety obejmują wysoką stabilność chemiczną i termiczną, co zmniejsza zużycie silników, oraz niemal zerową zawartość siarki, co ogranicza emisję szkodliwych substancji. W Polsce HVO100 jest dostępne na stacjach sieci Avia od 2024 roku, a PKN Orlen planuje dalszą rozbudowę infrastruktury dystrybucji tego paliwa.

Jednak, jak zauważono, HVO100 jest droższe od tradycyjnego diesla (8,99 zł/l w porównaniu do 6,14–6,34 zł/l za diesel w 2024 roku) i wymaga nowoczesnych silników dostosowanych do jego specyfiki.

Unijne wsparcie dla zielonej transformacji

Zakup autobusów HVO100 wpisuje się w szerszy kontekst unijnego wsparcia dla zrównoważonego transportu w Polsce. Województwo małopolskie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 otrzymało 2,69 miliarda euro na inwestycje, w tym na projekty związane z niskoemisyjną gospodarką i transportem.

Małopolska jest jednym z regionów objętych Funduszem na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, który wspiera transformację energetyczną w regionach zależnych od przemysłu wydobywczego. Inwestycja Andrychowa jest zgodna z celami programu „Zielony Transport Publiczny” oraz unijną polityką Zielonego Ładu, promującą redukcję emisji w transporcie.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu