Polecane

Świnoujście otwiera pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla offshore’u

Fot. Kurier Szczeciński.

Świnoujście Offshore Terminal, wspólna inwestycja Orlen Neptun i Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, rozpoczął działalność operacyjną. Pierwszy w Polsce port instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, wart 440 milionów złotych, obsługuje już klientów, w tym Ocean Winds, budujące farmę BC Wind na Bałtyku. Terminal ma kluczowe znaczenie dla rozwoju zielonej energii w regionie.

10 czerwca 2025 roku w Świnoujściu oficjalnie uruchomiono pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, Świnoujście Offshore Terminal. Inwestycja, realizowana przez Orlen Neptun i Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście (ZMPSiŚ), osiągnęła zdolność operacyjną i rozpoczęła obsługę pierwszych klientów.

– Jest to pierwszy tego typu obiekt w Polsce – podkreślił prezes Orlen Neptun Janusz Bil podczas konferencji prasowej. W dniu otwarcia podpisano umowę z hiszpańsko-francuskim konsorcjum Ocean Winds, które wykorzysta terminal przy budowie farmy wiatrowej BC Wind o mocy 390 MW.

Kluczowa infrastruktura dla morskiej energetyki wiatrowej

Terminal, zlokalizowany na terenie dawnej Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu, został zaprojektowany do obsługi największych projektów offshore. Wyposażony w dwa nabrzeża o łącznej długości 495 metrów (249 metrów i 246 metrów), głębokości 12,5 metra i szerokości 75 metrów, umożliwia cumowanie ponad 200-metrowych statków typu jack-up i heavy lift.

Terminal w Świnoujściu został tak zaprojektowany, aby mógł przyjmować wszystkie, nawet największe statki – zaznaczył Bil.

Infrastruktura obejmuje plac manewrowy o powierzchni 18 hektarów, halę montażową (1,3 tysięcy m²) oraz budynek administracyjny. Wzmocnione nabrzeża pozwalają na składowanie i montaż elementów turbin wiatrowych o masie do 1000 ton oraz nadbudówek stacji transformatorowych ważących nawet 24 tys. ton.

– Terminal docelowo umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie – poinformował Orlen Neptun.

Koszt inwestycji wyniósł około 440 milionów złotych, z czego 180 milionów złotych pokrył Orlen Neptun, a 260 milionów złotych ZMPSiŚ. Budowa rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku, a pozwolenie na użytkowanie uzyskano pod koniec 2024 roku.

– Potem trwały odbiory, szkolenie ludzi, doposażanie obiektu – wyjaśnił Bil.

Pierwsze kontrakty

Pierwszym klientem terminalu jest Ocean Winds (konsorcjum Engie i EDP Renewables), które wynajęło niemal całą jego powierzchnię do realizacji farmy BC Wind, zlokalizowanej 23 kilometrów od brzegu między Łebą a Władysławowem, około 150 mil morskich (278 kilometrów) od Świnoujścia. Farma o mocy 390 MW składa się z 31 turbin, których fundamenty będą instalowane z wykorzystaniem świnoujskiego portu.

– Pozyskaliśmy już pierwszych klientów, jak widać są już składowane elementy – powiedział Bil, wskazując na 20 łopat wiatraków widocznych na placu podczas wizyty mediów.

Koszt wynajmu terminalu szacowany jest na 100-200 milionów złotych na okres kilkunastu miesięcy, czyli czas budowy jednej farmy wiatrowej.

– Na Bałtyku jest deficyt tego rodzaju obiektów – zauważył Bil, podkreślając, że terminal będzie obsługiwał nie tylko polskie projekty, ale także farmy na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

Terminal odegra kluczową rolę w realizacji projektów drugiej fazy morskiej energetyki wiatrowej Grupy Orlen, obejmujących pięć farm o łącznej mocy 5,2 GW, w tym Baltic East.

– Jeśli w tym roku wygramy aukcję, a wczoraj prezes URE ogłosił termin aukcji na 17 grudnia, to budowa zacznie się około 2030 roku, a energia popłynie w 2032 roku – zapowiedział Bil. Kolejne farmy mają startować co dwa lata, zgodnie z harmonogramem aukcji URE zaplanowanych na 2027, 2029 i 2031 rok.

Impuls dla regionu i polskiej gospodarki

Świnoujście Offshore Terminal to nie tylko infrastruktura energetyczna, ale także motor rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego.

– Nasza inwestycja to wielka szansa rozwojowa dla całego regionu i polskich firm obsługujących morską energetykę wiatrową – stwierdził Ireneusz Fąfara, prezes Orlen S.A. Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz nazwał terminal „symbolem zmiany gospodarki morskiej w Polsce”, podkreślając jego potencjał jako hubu offshore, który może stworzyć łańcuch dostaw dla energetyki wiatrowej i konkurować z rynkami azjatyckimi.

Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej, ocenił, że terminal „pokazuje, iż Polska jest dzisiaj pretendentem do gry w ekstraklasie morskiej energetyki wiatrowej”. Inwestycja już generuje miejsca pracy – obecnie zatrudnia 12 osób, ale w szczycie prac instalacyjnych liczba ta może wzrosnąć do kilkuset. W regionie powstają także zakłady produkujące komponenty, takie jak gondole i wieże turbin, np. fabryka Windar w Szczecinie.

Bałtyk jako lider zielonej energii

Morska energetyka wiatrowa jest strategicznym elementem transformacji energetycznej Polski.

– Ocenia się, że w 2040 roku będzie to 30 procent produkcji elektrycznej w Polsce – zauważył Bil. Bałtyk ma potencjał nawet 33 GW mocy wiatrowej, z czego Polska może wykorzystać 30 procent. Grupa Orlen, poprzez Orlen Neptun i Baltic Power, planuje osiągnąć 6,4 GW mocy z morskich farm wiatrowych w ciągu dekady, co stanowi połowę jej celu 12,8 GW w odnawialnych źródłach energii.

Pierwszym projektem obsługiwanym przez terminal będzie Baltic Power (1,2 GW), realizowany z kanadyjskim Northland Power. Farma, której budowa rozpoczęła się w 2025 roku, ma dostarczać energię dla 1,5 miliona gospodarstw domowych od 2026 roku, redukując emisje CO2 o 2,8 miliona ton rocznie.

Terminal w Świnoujściu jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych w Europie, z rekordowym obciążeniem placów (50 ton/m²). „To absolutny rekord” – podkreślił Rafał Zahorski, pełnomocnik ZMPSiŚ. Po drugim etapie rozbudowy port zyska ponad kilometr nabrzeża, stając się największym terminalem instalacyjnym na Bałtyku.

Źródło: Orlen