Grupa Orlen rozpoczęła sprzedaż zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na trzech polskich lotniskach: w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Paliwo, produkowane z surowców odnawialnych, pozwala na redukcję emisji gazów cieplarnianych nawet o 80%. Inwestycja wpisuje się w unijne regulacje ReFuelEU Aviation i strategię dekarbonizacji Orlenu do 2035 roku.
Grupa Orlen ogłosiła rozpoczęcie sprzedaży zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF – Sustainable Aviation Fuel) na lotniskach Chopina w Warszawie, Kraków-Balice i Katowice-Pyrzowice. To kluczowy krok w realizacji strategii dekarbonizacji firmy oraz odpowiedzi na unijne wymogi ReFuelEU Aviation, które od 2025 roku nakładają obowiązek 2% udziału SAF w sprzedaży paliw lotniczych na dużych lotniskach UE.
SAF, wytwarzane z odnawialnych surowców, takich jak oleje posmażalnicze, odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze czy leśne, redukuje emisje gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu z tradycyjnym paliwem JET. Paliwo jest mieszane z konwencjonalnym paliwem lotniczym i nadaje się do obecnie używanych silników odrzutowych, umożliwiając liniom lotniczym natychmiastowe obniżenie emisji.
– Wprowadzenie SAF to krok w kierunku neutralności klimatycznej lotnictwa. Wspieramy przewoźników w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju – powiedział Adam Sanocki, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych ds. strategii i marketingu.
Ireneusz Sitarski, wiceprezes Orlenu ds. handlu hurtowego i logistyki, podkreślił: – SAF zwiększa nasze portfolio produktów i odpowiada na konieczność dekarbonizacji, zarówno po stronie producenta, jak i pasażerów, którzy chcą podróżować ekologicznie. Orlen, choć obecnie importuje SAF, planuje uruchomić własną produkcję w 2025 roku w rafinerii w Płocku, gdzie instalacja uwodornienia olejów roślinnych (HVO) pozwoli na wytwarzanie 70 tys. ton SAF rocznie, pokrywając około 50% obecnej produkcji paliwa lotniczego grupy.
Unijne regulacje i plany Orlenu
Unijne rozporządzenie ReFuelEU Aviation, obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku, wymaga, by 2% paliwa lotniczego na lotniskach obsługujących ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo stanowiło SAF. Wymóg ten wzrośnie do 6% w 2030 roku, 20% w 2035 roku i 70% w 2050 roku. Orlen, dostarczając SAF na trzy kluczowe polskie lotniska, wypełnia te wymogi i przygotowuje się do dalszego zwiększania udziału ekologicznego paliwa. Firma współpracuje z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT w ramach strategii Destination ECO, dzieląc się wiedzą i realizując projekty wspierające dekarbonizację lotnictwa.
Do czasu uruchomienia instalacji HVO w Płocku Orlen importuje SAF z zagranicy, nie ujawniając źródeł dostaw. Koncern prowadzi także badania nad syntetycznym paliwem e-SAF (RFNBO), produkowanym z wodoru z elektrolizy zasilanej OZE i biogenicznego CO2, we współpracy z Politechniką Warszawską w Płocku, AGH w Krakowie oraz Yokogawa Europe.
Źródło: ISB News