Orlen Lietuva dostarcza ekologiczne paliwo lotnicze SAF na lotniska w krajach bałtyckich

Fot. Orlen.

Orlen Lietuva, spółka Grupy Orlen, rozpoczęła dostawy paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel) na lotniska w Wilnie, Rydze i Tallinie. Paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju i pozwala liniom lotniczym ograniczać emisje gazów cieplarnianych bez konieczności modernizacji silników odrzutowych.

  • Orlen Lietuva dostarcza paliwo SAF na lotniska w Wilnie, Rydze i Tallinie, uzupełniając wcześniejsze wprowadzenie SAF w Warszawie, Krakowie i Katowicach. SAF wytwarzany jest z surowców odnawialnych i odpadowych, takich jak oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne.
  • Paliwo SAF mieszane jest z tradycyjnym paliwem JET, co pozwala na jego natychmiastowe stosowanie w obecnych silnikach odrzutowych. Działania Orlenu mają na celu realizację wymogów unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które nakłada 2% udziału SAF w sprzedaży paliw lotniczych w 2025 r., z prognozowanym wzrostem do 70% w 2050 r.
  • W rafinerii w Płocku trwa również budowa instalacji HVO (uwodornionego oleju roślinnego), wspierającej produkcję paliw odnawialnych.

Orlen Lietuva, litewska spółka wchodząca w skład Grupy Orlen, ogłosiła wprowadzenie zrównoważonego paliwa lotniczego SAF (Sustainable Aviation Fuel) na lotniska w krajach bałtyckich, w tym w Wilnie, Rydze i Tallinie. Paliwo to wytwarzane jest z surowców odnawialnych lub materiałów odpadowych, co pozwala znacząco ograniczyć emisje CO2 w transporcie lotniczym. Według komunikatu spółki, dostawy SAF na te lotniska rozpoczęły się w zeszłym tygodniu, co oznacza rozszerzenie działalności Orlen Lietuva poza rynek litewski i wprowadzenie zrównoważonego paliwa również do Łotwy i Estonii.

Wcześniej, w lipcu 2025 roku, Orlen wprowadził SAF na główne lotniska w Polsce – w Warszawie, Krakowie i Katowicach – co stanowiło pierwszy etap rozwoju rynku paliw alternatywnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Inicjatywa ta wpisuje się w szerszą strategię Grupy Orlen, która stawia na dekarbonizację transportu lotniczego, zwiększenie udziału paliw niskoemisyjnych oraz rozwój regionalnej infrastruktury dla zrównoważonego paliwa lotniczego. Wprowadzenie SAF na lotniska bałtyckie umożliwia linom lotniczym tankowanie paliwa ekologicznego w całym regionie, wspierając cele klimatyczne i unowocześniając sektor transportu lotniczego.

– Paliwo będzie dostępne dla wszystkich linii lotniczych operujących z lotnisk w Wilnie, Rydze i Tallinie – zaznaczyła litewska spółka Grupy Orlen.

Czym jest SAF?

SAF, czyli Sustainable Aviation Fuel, to paliwo lotnicze wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych, które spełnia kryteria zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że jego produkcja nie prowadzi do degradacji lasów, nadmiernego zużycia wody ani ograniczeń w produkcji żywności. W praktyce do wytwarzania SAF mogą być wykorzystywane m.in. oleje posmażalnicze, odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze oraz leśne. Tak powstały komponent jest następnie mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym typu JET, co pozwala na jego natychmiastowe stosowanie w istniejących silnikach odrzutowych bez konieczności modyfikacji floty lotniczej.

W lipcu 2025 roku Orlen wprowadził SAF na lotniska w Polsce – w Warszawie, Krakowie i Katowicach, a litewska spółka Orlen Lietuva rozszerzyła dostęp do paliwa na lotniska w krajach bałtyckich, w tym w Wilnie, Rydze i Tallinie. Równocześnie w rafinerii w Płocku trwa budowa instalacji uwodornionego oleju roślinnego HVO, co wpisuje się w strategię zwiększania lokalnej produkcji paliw alternatywnych.

Działania Orlenu są zgodne z unijnym rozporządzeniem ReFuelEU Aviation, które wymaga, aby w 2025 roku udział SAF w sprzedaży paliw lotniczych na lotniskach UE obsługujących powyżej 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo wyniósł co najmniej 2 proc. W kolejnych latach udział ten ma rosnąć – do 6 proc. w 2030 roku, 20 proc. w 2035 roku i aż 70 proc. w 2050 roku. Wprowadzenie SAF pozwala znacząco obniżyć emisje gazów cieplarnianych w lotnictwie, wspierając dekarbonizację sektora transportowego w Europie.

Źródło: Orlen