Rząd planuje zmiany w ustawie o elektromobilności, które ułatwią mieszkańcom budynków wielorodzinnych instalację prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe przepisy usuną bariery administracyjne, umożliwiając samodzielne zlecanie ekspertyz technicznych i przyspieszając proces inwestycyjny.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który ma znacząco ułatwić mieszkańcom budynków wielorodzinnych instalację indywidualnych ładowarek do pojazdów elektrycznych – wynika z wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Zmiany, odpowiadające na rosnący popyt na elektromobilność w Polsce, mają na celu eliminację biurokratycznych przeszkód i przyspieszenie rozwoju infrastruktury ładowania.
Kluczowe zmiany w przepisach
Nowelizacja wprowadza mechanizmy, które pozwolą mieszkańcom przejąć inicjatywę w przypadku opóźnień ze strony zarządów wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni.
– Jednym z kluczowych elementów proponowanym w projekcie jest umożliwienie mieszkańcom samodzielnego zlecenia ekspertyzy technicznej dopuszczalności instalacji ładowarki w przypadku, gdy wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia lub zarządca budynku nie wywiąże się z tego obowiązku w ustawowym terminie – wskazano w wykazie.
Zgodnie z projektem, proces rozpatrywania wniosków o instalację ładowarki będzie przebiegał według ściśle określonych terminów:
- 14 dni na zlecenie ekspertyzy technicznej przez zarząd wspólnoty lub spółdzielnię po złożeniu wniosku przez mieszkańca.
- 7 dni na przekazanie ekspertyzy wnioskodawcy po jej otrzymaniu.
- W przypadku braku działania ze strony zarządu, mieszkaniec będzie mógł samodzielnie zlecić ekspertyzę i przedstawić jej wyniki.
Jeśli ekspertyza potwierdzi możliwość techniczną instalacji, a zarząd nie wskaże ustawowych podstaw do odmowy, inwestor będzie mógł przystąpić do montażu ładowarki – nawet bez formalnej zgody, jeśli decyzja nie zapadnie w terminie lub zostanie bezpodstawnie odrzucona.
– Jeśli ekspertyza potwierdzi możliwość techniczną instalacji, a nie zaistnieją przewidziane w ustawie przesłanki do odmowy, inwestor będzie mógł przystąpić do realizacji przedsięwzięcia – podkreślono.
Dyscyplinowanie zarządców i ochrona infrastruktury
Projekt wprowadza także mechanizmy dyscyplinujące zarządców nieruchomości, by zapewnić terminowe i merytoryczne rozpatrywanie wniosków. „Zmiany te mają zapobiec opóźnieniom i blokowaniu inwestycji, przy zachowaniu nadzoru technicznego nad infrastrukturą budynku” – wyjaśniono w wykazie. Nowe przepisy mają ukrócić praktyki, w których wspólnoty lub spółdzielnie bez uzasadnienia opóźniają lub odrzucają wnioski mieszkańców, co dotychczas stanowiło jedną z głównych barier w rozwoju prywatnej infrastruktury ładowania.
Zgodnie z obowiązującym prawem, osoba wnioskująca o instalację punktu ładowania o mocy poniżej 11 kW pokrywa wszystkie koszty związane z zakupem, montażem i ekspertyzą techniczną urządzenia. Nowelizacja nie zmienia tej zasady, ale usprawnia procedury, by proces był bardziej przewidywalny i mniej zależny od decyzji administracyjnych.
Źródło: PAP