Polecane

Rosnące ceny ładowania i taryfy dynamiczne na stacjach w Polsce

Stacje ładowania. Fot. Flickr.

EV Klub Polska w najnowszym rankingu cen ładowania wskazuje na podwyżki stawek u operatorów takich jak Orlen Charge i Eleport oraz wprowadzenie taryf dynamicznych przez Tauron. Tesla obniżyła ceny, ale dodała opłaty za ładowanie powyżej 80 procent na zatłoczonych stacjach. Liczba punktów ładowania musi wzrosnąć do 50 tys. do 2030 roku.

W czerwcu 2025 roku Fundacja EV Klub Polska, we współpracy z portalem elektromobilni.pl, opublikowała aktualny ranking cen ładowania pojazdów elektrycznych, wskazując na istotne zmiany na polskim rynku. Po okresie promocji operatorzy podnoszą ceny, a niektórzy, jak Tauron, wprowadzają taryfy dynamiczne. Z kolei Tesla nieznacznie obniżyła stawki, ale wprowadziła opłaty za przeciąganie ładowania na wybranych stacjach.

Podwyżki cen u kluczowych operatorów

  • Orlen Charge: Zakończenie 35 procent promocji w maju 2025 roku podniosło ceny. Ładowanie prądem stałym (DC) do 150 kW kosztuje teraz 2,69–2,89 zł/kWh, a ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW – 3,19 zł/kWh.
  • Eleport: Ceny ładowania prądem zmiennym (AC) wzrosły z 1,78 do 1,99 zł/kWh. Dla ładowarek DC do 50 kW stawka zwiększyła się z 2,28 do 2,49 zł/kWh, a dla DC powyżej 50 kW – z 2,48 do 2,79 zł/kWh.

Taryfy dynamiczne Taurona

Tauron wprowadził taryfy dynamiczne, gdzie ceny zależą od notowań giełdowych energii. Dla ładowania DC do 150 kW stawki wahają się od 1,76 zł/kWh w najtańszych godzinach do 4,00 zł/kWh w szczycie. Przy ładowaniu AC ceny mieszczą się w przedziale 1,24–3,42 zł/kWh. EV Klub Polska podkreśla, że takie rozwiązanie pozwala na oszczędności, ale wymaga od kierowców uwagi, by unikać droższych godzin.

Zmiany w Tesli

Tesla obniżyła ceny ładowania: DC do 150 kW kosztuje 1,20–1,60 zł/kWh, a powyżej 150 kW – 1,40–1,90 zł/kWh, w zależności od lokalizacji i pory dnia. Nowością jest opłata „congestion fee” (2 zł/min) za ładowanie powyżej 80 procent na w pełni zajętych stacjach Supercharger, obecnie w Rzeszowie i Ciechocinku. Jak zauważa Łukasz Lewandowski, prezes EV Klub Polska, opłata ta, choć kontrowersyjna, zwiększa efektywność korzystania ze stacji i zmniejsza kolejki.

Rozwój infrastruktury i taryfy dynamiczne

Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) wskazuje, że taryfy dynamiczne to naturalny kierunek rozwoju sektora elektromobilności. W Polsce działa ponad 9,5 tysiąca publicznych punktów ładowania, ale do 2030 roku ich liczba musi wzrosnąć do ponad 50 tysięcy, by sprostać rosnącej liczbie pojazdów elektrycznych. Wzrost liczby stacji, szczególnie szybkich ładowarek DC (stanowiących 31 procent w 2023 roku), jest wspierany przez programy rządowe, takie jak „Wsparcie infrastruktury ładowania” z budżetem 870 milionów złotych do 2028 roku.

Źródło: EV Klub Polska / PAP