Wirtualny Asystent AITIS wspiera pracowników Grupy Kapitałowej JSW

Sztuczna inteligencja. Fot. JSW.

Grupa Kapitałowa JSW wprowadziła ChatBota AITIS, innowacyjnego asystenta AI wspierającego pracowników w dostępie do wiedzy branżowej. Rozwiązanie, stworzone przez JSW IT Systems i zespół „Strefy Sztygara”, działa lokalnie, zapewniając bezpieczeństwo danych i zgodność z regulacjami. AITIS przyspiesza wyszukiwanie informacji i jest krokiem w kierunku cyfrowej transformacji górnictwa.

1 lipca 2025 roku Grupa Kapitałowa JSW uruchomiła wirtualnego asystenta AI o nazwie AITIS (Artificial Intelligence + JSW IT Systems), zaprojektowanego przez JSW IT Systems we współpracy z redakcją platformy szkoleniowo-informacyjnej „Strefa Sztygara i nie tylko”. Narzędzie, oparte na zaawansowanych modelach językowych, umożliwia naturalne konwersacje tekstowe i głosowe, dostarczając precyzyjnych odpowiedzi na pytania pracowników.

– Cieszę się, że uruchomiliśmy w naszej Spółce ChatBota AITIS. To kolejny dowód na to, że stawiamy na nowoczesne i innowacyjne rozwiązania. Pokazujemy, że nawet w górnictwie warto sięgać po nowe technologie, które ułatwiają życie pracownikom i pomagają szybciej dotrzeć do potrzebnych informacji. To narzędzie przenosi korzystanie z naszych zasobów wiedzy na zupełnie nowy poziom, zarówno jeśli chodzi o sposób wyszukiwania informacji, jak i codzienną komunikację – powiedział Adam Rozmus, zastępca prezesa zarządu JSW SA ds. technicznych i operacyjnych.

Kluczowe cechy AITIS

AITIS korzysta z wewnętrznych baz danych JSW, w tym portalu „Strefa Sztygara”, umożliwiając szybkie wyszukiwanie regulacji, dokumentów i informacji branżowych. Dzięki przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) odpowiada w sposób kontekstowy, wskazując źródła informacji, co pozwala na ich weryfikację.

Działa lokalnie na serwerach Centrum Przetwarzania Danych JSW, spełniając najwyższe standardy bezpieczeństwa i poufności, w odróżnieniu od chmurowych rozwiązań, takich jak ChatGPT. System pozwala na precyzyjne zarządzanie dostępem do danych, dostosowując zasoby do potrzeb różnych grup pracowników, np. pełnomocników Zintegrowanego Systemu Zarządzania.

– AITIS umożliwia podział zasobów danych na wydzielone obszary, dzięki czemu można precyzyjnie zarządzać dostępem do niektórych informacji, udzielając go wybranym użytkownikom. Daje to szerokie możliwości stosowania ChatBota w kontrolowany sposób – podkreśla Robert Zając, kierownik Centrum Kompetencyjnego AI/BI. 

Dostępność i użytkowanie

AITIS jest dostępny 24/7 dla wybranych grup pracowników, w tym użytkowników platformy „Strefa Sztygara”, JSW IT Systems oraz innych zespołów Grupy Kapitałowej JSW. Wideoporadnik oraz sekcja FAQ na stronie głównej ułatwiają korzystanie z systemu, wyjaśniając jego funkcje i ograniczenia.

– Wdrożenie AITIS to ważny krok w kierunku cyfrowej transformacji Grupy Kapitałowej JSW. To nie tylko Chatbot, to inteligentny asystent, który wspiera pracowników w szybkim i bezpiecznym dostępie do wiedzy branżowej – podkreśla Tomasz Błaszczyk, prezes zarządu JSW IT Systems, dodając: – Dzięki integracji z zasobami portalu „Strefa sztygara i nie tylko” oraz zastosowaniu dużych modeli językowych, AITIS potrafi prowadzić naturalną konwersację i udzielać precyzyjnych odpowiedzi. Wierzę, że to narzędzie, które już teraz jest nieodłącznym elementem pracy naszych zespołów, może być również oferowane innym spółkom jako rozwiązanie on-premise.

Źródło: JSW

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu