Orlen Paliwa zakończyła wartą 150 milionów złotych rozbudowę Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, podwajając pojemność magazynową do 8,7 tysiąca m³ i zwiększając zdolności przeładunkowe o 65 procent do 400 tysięcy ton LPG rocznie. Inwestycja, zrealizowana przez polskie konsorcjum z AGAT S.A., wzmacnia bezpieczeństwo dostaw i pozycję Orlenu na rynku LPG, odpowiadając na rosnące potrzeby importu morskiego.
Orlen Paliwa, spółka zależna Grupy Orlen, ogłosiła 12 czerwca 2025 roku zakończenie rozbudowy Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, zlokalizowanego przy ul. Gdańskiej 34. Inwestycja, rozpoczęta w 2022 roku i trwająca dwa lata, znacząco zwiększyła możliwości obiektu:
- Pojemność magazynowa: Podwojona do 8,7 tysiąca m³ dzięki instalacji dwóch 75-metrowych zbiorników LPG o pojemności 2100 m³ każdy, wyprodukowanych w stoczni w Gdyni. Każdy zbiornik waży ok. 400 ton.
- Zdolności przeładunkowe: Wzrost o 65 procent do 400 tysięcy ton LPG rocznie, umożliwiając większy import propanu i autogazu.
- Infrastruktura kolejowa: Rozbudowa bocznicy o trzy dodatkowe tory, nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych z wagą oraz nowa pompownia LPG.
- Koszt inwestycji: Ponad 150 milionów złotych, sfinansowane przez Orlen Paliwa.
- Wykonawca: Konsorcjum polskich firm z AGAT S.A. jako generalnym wykonawcą.
– Rozbudowa terminalu zwiększa możliwości odbioru LPG do 400 tysięcy ton rocznie, wspierając dywersyfikację źródeł i bezpieczeństwo dostaw na stacje Orlenu – podkreśla Marek Balawejder, Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej w Orlen.
Znaczenie dla rynku LPG
Inwestycja odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na import LPG drogą morską, który stanowi ponad 35 procent dostaw gazu płynnego do Polski. W 2024 roku:
- Autogaz odpowiadał za 75 procent konsumpcji LPG w Polsce, głównie w sektorze transportowym.
- Pozostałe 25 procent przeznaczono na cele grzewcze (sektor komunalny, przemysł, rolnictwo).
Orlen Paliwa, z udziałem ponad 30 procent w krajowym rynku LPG, od 2022 roku nie importuje gazu z Rosji. Większość LPG pochodzi z:
- Własnych rafinerii w Polsce (Płock, Gdańsk) i na Litwie (Możejki).
- Importu z Europy Zachodniej i Północnej (np. Norwegia, Wielka Brytania).
– Dwa 75-metrowe zbiorniki to kluczowy element projektu. Ich transport z Gdyni i montaż były ogromnym wyzwaniem logistycznym. Nowe możliwości magazynowania wzmacniają naszą konkurencyjność i potencjał importowy – mówi Marcin Zawisza, Prezes Orlen Paliwa.
Źródło: Orlen