Samorząd województwa pomorskiego podpisał umowę na dostawę 15 elektrycznych autobusów od słupskiej firmy ABP Bus & Coach. Pojazdy, współfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy, pojawią się na trasach regionalnych w pierwszym kwartale 2026 roku, obsługując linie Kościerzyna–Człuchów, Miastko–Słupsk i Reda–Hel.
Województwo pomorskie kontynuuje rozwój ekologicznego transportu publicznego. 10 czerwca 2025 roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego poinformował o podpisaniu umowy z firmą ABP Bus & Coach ze Słupska na dostawę 15 autobusów elektrycznych.
– Za niespełna rok na regionalnych trasach w województwie pomorskim pojawi się 15 autobusów o napędzie elektrycznym – przekazała Dorota Patzer z urzędu.
Zakup autobusów, o wartości blisko 59 milionów złotych, jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy – podkreślono w komunikacie. Wicemarszałek województwa Leszek Bonna wyraził zadowolenie z wyboru lokalnego producenta: „Wygrała sprawdzona firma. I co bardzo mnie cieszy, jest to przedsiębiorstwo z naszego regionu, ze Słupska.”
Nowe autobusy będą obsługiwać trzy linie regionalne: Kościerzyna–Człuchów, Miastko–Słupsk, Reda–Hel.
Dostawa pojazdów została zaplanowana na koniec pierwszego kwartału 2026 roku, wcześniej niż pierwotnie zakładano.
– Pojazdy będą dostarczone pod koniec pierwszego kwartału 2026 roku – szybciej niż zakładano – dodał Bonna.
Wyposażenie i parametry autobusów
Autobusy elektryczne od ABP Bus & Coach będą wyposażone w nowoczesne udogodnienia, zapewniające komfort pasażerom i funkcjonalność na trasach regionalnych:
- Klimatyzacja dla lepszego komfortu podróży.
- System informacji pasażerskiej, informujący o trasie i przystankach.
- Monitoring zwiększający bezpieczeństwo.
- Co najmniej 6 ładowarek USB dla pasażerów.
- Hak do przyczepy umożliwiający przewóz rowerów, co wspiera turystykę rowerową w regionie.
Pojazdy będą miały baterie o pojemności zapewniającej zasięg co najmniej 300 kilometrów na jednym ładowaniu, a pełne naładowanie ma trwać nie dłużej niż 5 godzin.
– Pojemność zainstalowanych baterii ma pozwolić na przejechanie co najmniej 300 kilometrów bez ładowania – poinformowano. Taki zasięg jest kluczowy dla obsługi tras regionalnych, które często obejmują obszary wiejskie i turystyczne.
Organizacja transportu
Zakupiony tabor zostanie przekazany operatorom linii komunikacji publicznej, wyłonionym w odrębnym postępowaniu przetargowym. „Tabor zostanie przekazany wyłonionym w odrębnym postępowaniu operatorom linii komunikacji publicznej” – wyjaśnił urząd marszałkowski. Taki model zarządzania pozwala na elastyczne dostosowanie usług do potrzeb mieszkańców i turystów, szczególnie w sezonie letnim na trasie Reda–Hel, popularnej wśród odwiedzających Półwysep Helski.
Źródło: PAP