MZK Konin podpisuje umowę na zakup ośmiu wodorowych autobusów NesoBus

Neso Bus Gdańsk autobusy na wodór. Fot. Neso Bus.
Neso Bus Gdańsk autobusy na wodór. Fot. Neso Bus.

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie podpisał 8 lipca 2025 roku umowę na dostawę ośmiu autobusów wodorowych marki NesoBus od PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Inwestycja, warta niemal 28,7 mln zł, jest częścią projektu niskoemisyjnego transportu publicznego, finansowanego z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Do 2027 roku tabor MZK wzbogaci się o kolejne dwa przegubowe autobusy od Solaris Bus & Coach, osiągając łącznie 21 pojazdów wodorowych.

Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Koninie zawarł 8 lipca 2025 roku umowę na zakup ośmiu nowych autobusów wodorowych marki NesoBus, produkowanych przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, spółkę należącą do grupy ZE PAK – poinformowała PAP. Inwestycja, której koszt wynosi niemal 28,7 mln zł, jest finansowana z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST). Umowę podpisali prezydent Konina Piotr Korytkowski oraz prezes MZK Magdalena Przybyła. Do końca listopada 2027 roku do Konina trafią również dwa przegubowe autobusy wodorowe od Solaris Bus & Coach za 10,1 mln zł, co zwiększy liczbę wodorowych pojazdów w taborze MZK do 21.

Autobusy spełniają wymogi ekologicznego transportu, emitując jedynie parę wodną, a dodatkowo oczyszczają powietrze dzięki specjalnym filtrom. Dostawca, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, zobowiązał się do przeszkolenia 34 pracowników MZK w zakresie obsługi, ekonomicznej jazdy i napraw pojazdów. Gwarancja na całe autobusy wynosi minimum 3 lata, na magazyn energii i silnik – minimum 5 lat, a na ogniwo wodorowe – 25 tys. motogodzin.

Finansowanie i harmonogram dostaw

Zakup ośmiu autobusów NesoBus oraz dwóch przegubowych Solaris Urbino 18 IV Hydrogen jest częścią projektu „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”, wspieranego przez Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Całkowity koszt projektu wynosi ponad 226 mln zł, z czego 135 mln zł pochodzi z FST, 29 mln zł z budżetu państwa, a resztę pokrywają samorządy i miejskie spółki.

Harmonogram dostaw:

  • Pierwsze trzy NesoBusy już kursują w Koninie od początku 2025 roku.
  • Dwa kolejne NesoBusy dotrą do końca 2025 roku.
  • Pięć przegubowych Solarisów zostanie dostarczonych do końca czerwca 2026 roku.
  • Osiem NesoBusów i dwa Solarisy z nowej umowy trafią do Konina najpóźniej do 30 listopada 2027 roku.

Konin pionierem wodorowego transportu

MZK Konin jest liderem wodorowego transportu publicznego w Polsce. W 2022 roku miasto jako pierwsze w kraju wprowadziło do regularnej eksploatacji autobus wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen, dzierżawiony na 4 lata. Był to pierwszy tego typu pojazd w polskiej komunikacji miejskiej. Obecnie tabor MZK obejmuje sześć autobusów wodorowych: jeden Solaris (od 2022 roku) i pięć NesoBusów (dostarczonych na przełomie 2024/2025).

Do 2027 roku flota wodorowa wzrośnie do 21 pojazdów, co uczyni Konin liderem w Polsce pod względem liczby zeroemisyjnych autobusów.

– Chcemy w Wielkopolsce Wschodniej nadawać trend związany z wykorzystaniem wodoru – powiedział prezydent Piotr Korytkowski, podkreślając znaczenie transformacji energetycznej regionu.

Infrastruktura i koszty eksploatacji

Paliwo wodorowe dostarcza PAK-PCE Stacje H2, spółka z grupy ZE PAK. Cena wodoru wynosi 56,10 zł netto za kilogram, co przy zużyciu 6 kg/100 km daje koszt około 396 zł netto na 100 km – znacznie więcej niż w przypadku autobusów spalinowych (186 zł netto/100 km przy cenie oleju napędowego 4,72 zł/l). Tankowanie obecnie odbywa się na terenie ZE PAK, ale do końca 2025 roku przy ul. Przemysłowej w Koninie powstanie ogólnodostępna stacja tankowania wodoru.

Prezes MZK Magdalena Przybyła podkreśla, że autobusy wodorowe są idealne na długie trasy (do 400 km dziennie), ponieważ jedno tankowanie wystarcza na całą pracę przewozową, w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych wymagających ładowania w trakcie dnia.

– Wodór to przyszłość, zwłaszcza tam, gdzie zielony wodór jest produkowany lokalnie – mówi Przybyła.

Źródło: PAP / Gram w zieline / portal samorządowy

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu