Lublin przyspiesza transformację w stronę zielonego transportu, podpisując list intencyjny tworzący Lubelską Wyżynę Wodorową. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej, we współpracy z miastem, będą rozwijać technologię produkcji wodoru na potrzeby komunikacji miejskiej. Pierwsze instalacje wodorowe mają powstać w ciągu pięciu lat.
Lublin konsekwentnie inwestuje w ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym. Podpisano list intencyjny powołujący Lubelską Wyżynę Wodorową, która połączy siły Politechniki Lubelskiej, Urzędu Miasta, Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) Lublin. Inicjatywa ma na celu opracowanie i wdrożenie technologii produkcji wodoru na potrzeby miejskich autobusów, a także rozwój infrastruktury, takiej jak stacje tankowania i systemy magazynowania energii.
– Mamy nadzieję, że w perspektywie od roku do pięciu lat Lublin będzie dysponował własnym wodorem – zapowiedział zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju Tomasz Fulara.
Wodór napędzi komunikację miejską
Lubelska Wyżyna Wodorowa skupi się na praktycznym zastosowaniu wiedzy naukowej i technologicznej w zakresie wodoru, ze szczególnym naciskiem na transport publiczny.
– Inicjatywa ma skupić się na praktycznym wykorzystaniu prac naukowych i wiedzy technologicznej dotyczącej wodoru. Szczególny nacisk zostanie położony na zastosowanie wodoru w transporcie publicznym – podkreślono w komunikacie. Obecnie po ulicach Lublina kursują cztery autobusy wodorowe, a w 2026 roku flota powiększy się o kolejne 20 pojazdów. Wodór, jako paliwo o najwyższej wartości opałowej (120 MJ/kg w porównaniu do 34 MJ/kg dla gazu ziemnego), jest kluczowym elementem strategii miasta w dążeniu do zeroemisyjnego transportu.
Zastępca prezydenta Fulara wskazał, że choć produkcja wodoru nie jest szczególnie skomplikowana, wyzwania dotyczą transportu, magazynowania i przechowywania tego paliwa.
– Sama produkcja wodoru nie jest bardzo skomplikowana, ale wyzwaniem jest obecnie m.in. transport tego paliwa, magazynowanie, przechowywanie. I to jest ta część, na której będziemy chcieli się skupić podczas prac – wyjaśnił. Miasto liczy na pozyskanie funduszy europejskich i centralnych ze Skarbu Państwa, które przyspieszą realizację projektu.
Politechnika Lubelska wnosi doświadczenie naukowe
Politechnika Lubelska odegra kluczową rolę w projekcie, angażując swoje doświadczenie w badaniach nad technologiami wodorowymi.
– Rektor uczelni wyjaśnił, że w ramach projektu politechnika zaangażuje się w prace badawczo-rozwojowe, bo ma już doświadczenie naukowe i badawcze w zagadnieniach dotyczących wodoru – poinformowano. Wodór jest już wykorzystywany w działalności dydaktycznej uczelni, a jej naukowcy mają kompetencje w zakresie projektowania i optymalizacji systemów wodorowych, co może znacząco przyspieszyć rozwój infrastruktury w Lublinie.
Rektor Politechniki Lubelskiej, prof. Zbigniew Pater, podkreślił, że wodór to paliwo przyszłości, które oferuje ogromny potencjał w redukcji emisji gazów cieplarnianych. Współpraca z miastem i miejskimi spółkami pozwoli na praktyczne zastosowanie wyników badań, w tym rozwój technologii produkcji, magazynowania i dystrybucji wodoru, dostosowanych do potrzeb komunikacji miejskiej.
Forum współpracy transgranicznej
Podpisanie listu intencyjnego zbiegło się z rozpoczęciem dwudniowego Transportowego Forum Współpracy Transgranicznej, które 10 czerwca 2025 roku rozpoczęło się na Politechnice Lubelskiej. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli administracji samorządowej oraz praktyków z Polski, Mołdawii, Ukrainy i Litwy, którzy dyskutują o wyzwaniach i kierunkach rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego.
Forum, wspierane m.in. przez Fundację Rozwoju Politechniki Lubelskiej, jest platformą wymiany doświadczeń w zakresie zielonych technologii, takich jak wodór, oraz innych innowacji w transporcie publicznym.
Lublin liderem wodorowej transformacji
Inwestycja w technologię wodorową wpisuje się w szerszy trend transformacji transportu publicznego w Polsce, gdzie miasta takie jak Kraków, Płock czy Gdańsk również stawiają na autobusy wodorowe. W przypadku Lublina kluczowe będzie nie tylko wprowadzenie nowych pojazdów, ale także budowa lokalnej infrastruktury wodorowej. Plany zakładają stworzenie stacji tankowania wodoru oraz systemów magazynowania energii, co pozwoli na niezależność od zewnętrznych dostawców paliwa.
– Mamy nadzieję, że pozyskamy do tego środki europejskie i centralne ze Skarbu Państwa, które umożliwią nam przyspieszenie tego procesu – podkreślił Fulara.
Źródło: PAP