Europejskie koncerny lotnicze planują wspólną spółkę satelitarną

Europejskie koncerny Leonardo, Airbus i Thales zawarły wstępne porozumienie ramowe w sprawie planowanej fuzji ich działalności satelitarnej, podano w poniedziałek. W ramach inicjatywy nazwanej Projekt Bromo powstać ma spółka produkująca satelity, która pozwoli rywalizować z amerykańskimi i chińskimi konkurentami, w tym Starlinkiem Elona Muska.

  • Porozumienie ramowe jest pierwszym etapem fuzji, która może potrwać nawet dwa lata.
  • Fuzja ma na celu utworzenie wspólnej spółki satelitarnej, konkurencyjnej wobec USA i Chin, w szczególności wobec Starlinka.
  • Negocjacje nabrały tempa po trudnym lecie, kiedy strony nie mogły uzgodnić ładu korporacyjnego i wyceny. Obecnie trwają ustalenia dotyczące podziału technologii i miejsc pracy między Francję i Włochy.
  • Planowane joint venture szacowane jest na 10 miliardów euro i ma być wzorowane na udanej paneuropejskiej spółce rakietowej MBDA, wspólnie należącej do Airbusa, BAE Systems i Leonardo.
  • Wyzwania regulacyjne: Transakcja będzie musiała uzyskać zgodę organów ochrony konkurencji KE.

Europejskie koncerny z sektora lotniczo-kosmicznego – Leonardo, Airbus i Thales – podpisały porozumienie ramowe w sprawie planowanej fuzji ich działalności satelitarnej, poinformowały w poniedziałek dwa źródła zaznajomione z tematem.

Inicjatywa, nazwana „Projekt Bromo”, ma na celu utworzenie nowej spółki produkującej satelity, która pozwoli trzem firmom skuteczniej rywalizować z amerykańskimi i chińskimi konkurentami, w tym ze Starlinkiem należącym do Elona Muska. Porozumienie ramowe stanowi pierwszy etap transakcji, której realizacja może potrwać nawet dwa lata. Leonardo, Thales i Airbus odmówiły komentarza w tej sprawie.

Rozmowy przyspieszyły w lato

Rozmowy dotyczące fuzji przyspieszyły po trudnym lecie, kiedy brak porozumienia w kwestiach ładu korporacyjnego i wyceny wstrzymywał postęp negocjacji. W ubiegłym miesiącu trzy koncerny zintensyfikowały starania, aby połączyć swoje działalności satelitarne w joint venture o wartości 10 miliardów euro, jednocześnie negocjując podział strategicznie wrażliwych technologii i miejsc pracy między Francję a Włochy.

Analitycy zwracają uwagę, że znaczącą przeszkodą dla transakcji będzie kontrola organów ochrony konkurencji Komisji Europejskiej. Rosnąca obecność sieci Starlink firmy SpaceX zwiększa presję na europejskie podmioty, by konsolidowały zasoby i zachowały konkurencyjność na rynku. Według paryskiego doradztwa Novaspace, w ciągu najbliższych dziesięciu lat na orbitę trafi ponad 43 000 satelitów, co tworzy rynek produkcji i usług startowych wart 665 miliardów dolarów.

Włoski koncern Leonardo zwołał na wtorek nadzwyczajne posiedzenie zarządu, aby omówić szczegóły porozumienia ramowego. Planowane joint venture ma być wzorowane na udanej paneuropejskiej spółce rakietowej MBDA, należącej wspólnie do Airbusa, BAE Systems i Leonardo.

Źródło: Reuters