Fotowoltaika na ciężarówkach DHL. Pilotażowy projekt z biopaliwami w roli głównej

DHL Freight Sweden i duński startup Green Energy Group rozpoczęły roczny program pilotażowy, który ma ocenić, jak zintegrowane z pojazdami ogniwa fotowoltaiczne mogą zwiększyć efektywność ciężarówek napędzanych biopaliwami. Dziesięć pojazdów wyposażonych w panele CIGS będzie testowanych w różnych warunkach klimatycznych na terenie całej Szwecji.

  • Projekt pilotażowy DHL Freight Sweden i Green Energy Group obejmuje dziesięć ciężarówek Scania i Volvo, zasilanych hydrorafinowanym olejem roślinnym (HVO) oraz skroplonym biogazem (LBG), wyposażonych w zintegrowane systemy fotowoltaiczne VIPV.
  • Panele słoneczne o mocy 240–320 W zainstalowane na dachach ciężarówek wykorzystują technologię CIGS (miedź–ind–gal–selen) i zasilają systemy pokładowe, takie jak agregaty chłodnicze czy windy załadunkowe, redukując obciążenie alternatora i zużycie paliwa.
  • Systemy VIPV są połączone z oprogramowaniem monitorującym Green Energy Group, które umożliwia analizę efektywności energetycznej i emisji CO₂ w czasie rzeczywistym na podstawie danych z całej floty testowej.
  • Green Energy Group, działająca od 2015 roku, jest uznanym dostawcą rozwiązań VIPV dla transportu ciężkiego, współpracując m.in. z Arla, DFDS, Postnord, MD Logistika i FlixBus, oferując elastyczne, odporne na warunki pogodowe panele słoneczne dla pojazdów użytkowych.
  • DHL Freight Sweden kontynuuje strategię dekarbonizacji transportu, łącząc technologie elektryczne, biopaliwowe i fotowoltaiczne, a testowane rozwiązania mają pomóc w dalszym ograniczaniu emisji w całej flocie ciężarówek w regionie nordyckim.

Szwedzki oddział DHL Freight oraz duńska spółka Green Energy Group rozpoczęły ogólnokrajowy, roczny projekt pilotażowy, którego celem jest zbadanie wpływu energii słonecznej na efektywność ciężarówek zasilanych biopaliwem. Test obejmuje dziesięć pojazdów marek Scania i Volvo, które wykorzystują hydrorafinowany olej roślinny (HVO) oraz skroplony biogaz (LBG).

W ramach projektu na dachach ciężarówek zainstalowano zintegrowane systemy fotowoltaiczne VIPV o mocy od 240 do 320 watów, oparte na bezszklanych panelach CIGS (miedziowo-indowo-galowo-selenkowych). Energia słoneczna zasila pokładowe systemy pomocnicze, takie jak agregaty chłodnicze czy windy załadunkowe. Dzięki temu zmniejsza się obciążenie alternatora, zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku węgla.

Pojazdy biorące udział w projekcie będą kursować po całej Szwecji – od Luleå po Skanię – a dane o ich wydajności i zużyciu paliwa będą gromadzone w czasie rzeczywistym za pomocą oprogramowania monitorującego Green Energy Group.

– Jesteśmy podekscytowani możliwością sprawdzenia, w jaki sposób energia słoneczna może zwiększyć efektywność paliwową i niezawodność naszych ciężarówek zasilanych paliwami alternatywnymi – powiedział Anders Mikkelsen, dyrektor ds. sprzedaży strategicznej w Green Energy Group.

Firma, założona w 2015 roku, jest jednym z liderów w segmencie pojazdów z systemami VIPV. Jej rozwiązania stosują już m.in. Arla, DFDS, Postnord, MD Logistika oraz FlixBus.

DHL Freight Sweden kontynuuje realizację strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych, inwestując w biopaliwa i pojazdy elektryczne. – Ultracienkie i wytrzymałe panele Green Energy sprawdziły się w ekstremalnych warunkach pogodowych, dlatego jesteśmy przekonani, że doskonale poradzą sobie w zróżnicowanym klimacie Szwecji – podkreśliła Ylva Öhrnell, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w DHL Freight Sweden.

Projekt ma potrwać do końca 2026 roku, a jego wyniki posłużą do oceny możliwości szerszego zastosowania technologii fotowoltaicznej w transporcie ciężkim.

Źródło: DHL