KE przyjmuje zobowiązania AliExpress w sumie reklam, ale wskazuje na naruszenia DSA

Aliexpress. Fot. Flickr.

Komisja Europejska uznała zobowiązania AliExpress dotyczące przejrzystości reklam i systemów rekomendacyjnych za wiążące, jednak nadal dostrzega poważne naruszenia Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA). Platforma ma problemy z moderacją nielegalnych reklam – poinformowała wiceprzewodnicząca KE Henna Virkkunen.

Podczas UE CEE Digital Summit w Gdańsku, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Henna Virkkunen ogłosiła decyzję KE dotyczącą zgodności platformy AliExpress z Aktem o Usługach Cyfrowych (DSA). Jak podkreśliła, KE przyjęła dwa kroki: uznała zobowiązania AliExpress w sprawie zwiększenia przejrzystości reklam i systemów rekomendacyjnych, ale jednocześnie wskazała na poważne naruszenia DSA, związane z niewystarczającą moderacją nielegalnych treści reklamowych.

Zobowiązania AliExpress uznane za wiążące

Komisja Europejska pozytywnie oceniła zaproponowane przez AliExpress działania mające poprawić przejrzystość w zakresie reklam i funkcjonowania systemów rekomendacyjnych. Zobowiązania te, które stały się wiążące, obejmują m.in. zapewnienie użytkownikom jasnych informacji o tym, dlaczego widzą określone reklamy, oraz jak algorytmy platformy polecają produkty.

– To krok w dobrym kierunku, który wzmacnia zaufanie użytkowników do platformy – stwierdziła Virkkunen.

Zobowiązania wynikają z dochodzenia rozpoczętego przez KE w marcu 2024 roku, które badało zgodność AliExpress z DSA. Rozporządzenie, obowiązujące od 17 lutego 2024 roku dla wszystkich platform w UE, nakłada na bardzo duże platformy online (VLOP), takie jak AliExpress, obowiązek zapewnienia przejrzystości reklam, ochrony konsumentów przed nielegalnymi produktami oraz skutecznej moderacji treści.

Nielegalne reklamy i słaba moderacja

Pomimo uznania zobowiązań, KE wskazała, że AliExpress nadal narusza DSA w kluczowych obszarach. Platforma „niewystarczająco przeciwdziała rozpowszechnianiu nielegalnych reklam” i nie inwestuje odpowiednio w ich moderację. Wśród problemów KE wymieniła m.in. brak skutecznych mechanizmów identyfikacji i usuwania reklam produktów niezgodnych z prawem UE, takich jak podróbki, niebezpieczne towary czy treści wprowadzające w błąd.

– To, co nielegalne offline, jest nielegalne również online – podkreśliła Virkkunen, odnosząc się do podstawowych zasad DSA. KE opublikowała wstępne ustalenia dotyczące naruszeń, dając AliExpress możliwość ustosunkowania się do zarzutów. Szczegóły decyzji znajdują się w komunikacie prasowym KE.

Źródło: KE