Podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, prezes PKO BP Szymon Midera ogłosił, że BLIK szykuje się do szerokiej ekspansji zagranicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). Firma pracuje nad strategią equity, zapraszając największe banki z CEE do inwestycji w akcjonariat, by wesprzeć rozwój i finansowanie działań na nowych rynkach.
BLIK, polski lider płatności mobilnych, zamierza znacząco rozszerzyć swoją obecność za granicą, celując w osiągnięcie w regionie CEE wolumenów transakcji porównywalnych z tymi w Polsce w ciągu kilku lat.
– Rada nadzorcza Blika zaakceptowała cel dla spółki, żeby prowadzić szeroko zakrojoną ekspansję zagraniczną. Widzimy szanse, aby w kolejnych kilku latach Blik za granicą, w CEE osiągnął podobne wolumeny co obecnie w Polsce. Ekspansja jest potrzebna, gdyż udziały rynkowe w Polsce trudno dalej zwiększać w horyzoncie wieloletnim. Z tym wiąże się praca nad strategią equity Blika – powiedział prezes PKO BP Szymon Midera.
Strategia equity
W ramach przygotowań BLIK opracowuje strategię equity, która ma przyciągnąć największe grupy bankowe z CEE do inwestycji w akcjonariat spółki.
– W ciągu najbliższych kilku miesięcy chcemy zaprosić największe grupy bankowe w CEE, aby zainwestowały w equity Blika, trwają jeszcze dyskusje, czy nie powołać odrębnej spółki dla zagranicznej ekspansji. Niemniej jednak, uważamy że obecność tych banków w akcjonariacie Blika, czy spółki odpowiedzialnej za ekspansję zagraniczną, jest ważnym elementem w przekonaniu ich, aby wdrożyli Blik w swoich systemach, aby mogły korzystać z wzrostu wartości spółki, która już teraz jest bardzo zyskowna i ma status jednorożca – dodał.
Dodał, że BLIK, już teraz wyceniany jako jednorożec (firma warta ponad 1 miliarda dolarów), jest wysoce zyskowny, co czyni go atrakcyjnym dla inwestorów.
Trwają dyskusje, czy dla celów ekspansji nie powołać oddzielnej spółki dedykowanej rynkom zagranicznym. Taka transakcja miałaby nie tylko zwiększyć zaangażowanie banków partnerskich, ale także wzmocnić kapitały BLIKa, umożliwiając finansowanie marketingu, promocji i rozwoju infrastruktury na nowych rynkach.
Źródło: Stooq