Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna (ŁSSE) podpisały umowę o współpracy inwestycyjnej podczas konferencji International Construction Business Meeting w Łodzi. Porozumienie ma wspierać rozwój Airport City i Cargo City, kluczowych elementów projektu CPK, poprzez wymianę wiedzy i zachęcanie firm do inwestowania w okolicy nowego hubu transportowego.
W dniu 9 czerwca 2025 roku, podczas drugiej edycji międzynarodowej konferencji International Construction Business Meeting (ICBM) w Łodzi, Centralny Port Komunikacyjny i Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna podpisały umowę o współpracy, która ma na celu rozwój terenów inwestycyjnych wokół przyszłego lotniska CPK. Porozumienie, zawarte przez prezesa CPK Filipa Czernickiego i prezesa ŁSSE Tomasza Sadzyńskiego, koncentruje się na wymianie informacji oraz współpracy przy realizacji projektów Airport City i Cargo City, a także analizie rynku nieruchomości komercyjnych w otoczeniu planowanego portu lotniczego.
Kluczowe elementy współpracy CPK i ŁSSE
Umowa zakłada ścisłą współpracę między CPK a ŁSSE w celu stworzenia atrakcyjnych warunków dla inwestorów w ramach projektu Airport City – kompleksu usługowego, biurowego i hotelowego – oraz Cargo City, dedykowanego logistyce i przemysłowi. Jak podkreślił Filip Czernicki, „CPK zaczyna się w Łodzi od budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości. Inwestycja CPK jest inwestycją podwójnego zastosowania. KDP i lotnisko będą miały charakter 'dual use’, bo czasy skłaniają nas do tego, żebyśmy myśleli w ten sposób o wszystkich inwestycjach użytku publicznego”. Dodał, że współpraca z ŁSSE ma na celu motywowanie firm do inwestowania w okolicy lotniska, które ma stać się nowym centrum rozwoju środkowej Polski, wzmacniając duopolis Warszawa–Łódź.
ŁSSE, działająca na terenie województw łódzkiego, wschodniej Wielkopolski i zachodniego Mazowsza, wnosi do współpracy swoje doświadczenie w zarządzaniu parkami przemysłowymi i budowie obiektów produkcyjno-magazynowych.
– Projekt CPK będzie prawdziwym gamechanger’em nie tylko dla rozwoju Polski, ale także dla rozkwitu duopolis Warszawa–Łódź. Dlatego chętnie podzielimy się doświadczeniem i know-how przy obsłudze i prowadzeniu dużych projektów inwestycyjnych. Mamy ich w całej historii strefy ponad 730 o łącznej wartości ponad 33 miliardów złotych – zaznaczył Tomasz Sadzyński, prezes ŁSSE.
Porozumienie obejmuje:
- Wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie tworzenia parków przemysłowych i obiektów produkcyjno-magazynowych.
- Analizę potencjału biznesowego rynku nieruchomości w otoczeniu CPK.
- Przygotowanie zachęt inwestycyjnych, w tym ulg podatkowych, dla firm zainteresowanych lokowaniem biznesu w Airport City i Cargo City.
- Współpracę ze startupami, aby wspierać innowacyjne projekty w ramach nowego hubu transportowego.
CPK: Projekt strategiczny dla Polski
Centralny Port Komunikacyjny to największa planowana inwestycja infrastrukturalna w Polsce, obejmująca budowę Portu Lotniczego Solidarność, położonego 37 kilometrów na zachód od Warszawy, oraz rozbudowę sieci kolejowej i drogowej. W pierwszym etapie port ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, z potencjałem rozbudowy do 100 milionów. Kluczowym elementem jest linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa–CPK–Łódź, która umożliwi podróż z CPK do Warszawy w 15 minut i do Łodzi w około 25 minut.
W ramach projektu powstanie także Airport City, czyli strefa usługowa z centrami konferencyjnymi, biurami i hotelami, oraz Cargo City, skoncentrowane na logistyce i przemyśle. Współpraca z ŁSSE ma przyspieszyć rozwój tych obszarów, wykorzystując doświadczenie strefy w przyciąganiu inwestorów i realizacji dużych projektów. ŁSSE, uznawana za jedną z najlepszych stref ekonomicznych w Polsce i w pierwszej dziesiątce na świecie według rankingu fDi Global Free Zones, oferuje ulgi podatkowe do 70 procent kosztów kwalifikowanych inwestycji, co czyni ją atrakcyjnym partnerem dla CPK.
Podpisanie umowy miało miejsce podczas konferencji ICBM, organizowanej przez ŁSSE, która jest kluczowym wydarzeniem dla sektora budowlanego w Polsce. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele resortów obrony i infrastruktury, Polskich Linii Kolejowych oraz ambasador Włoch w Warszawie, Luca Franchetti Pardo. Wiceszef MON Paweł Bejda podkreślił strategiczne znaczenie sektora budowlanego dla obronności kraju.
– Sprzęt, który napływa do Polski, musi być zabezpieczony w odpowiednio przygotowanych magazynach. Inwestowanie w budownictwo związane z obronnością to szansa dla samorządów i firm budowlanych – powiedział, wskazując, że inwestycje te mogą stać się kołem zamachowym dla gospodarki.
Bejda zwrócił uwagę na „dual use” charakter inwestycji CPK, który łączy cele cywilne z militarnymi, co jest szczególnie istotne w obecnych czasach. Współpraca CPK i ŁSSE wpisuje się w ten trend, umożliwiając rozwój infrastruktury wspierającej zarówno transport, jak i bezpieczeństwo narodowe.
Źródło: PAP










