Pięć konsorcjów powalczy o budowę terminala pasażerskiego CPK

Fot. CPK.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła, że w przetargu na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego złożono pięć ofert od konsorcjów, łączących 16 firm z Polski i zagranicy. Wartość kontraktu przekracza 5 mld zł, co czyni go największym postępowaniem CPK w 2025 roku. Terminal, o powierzchni 450 tys. m², ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie od 2032 roku, z opcją rozbudowy do 44 mln. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w 2026 roku, a prace zakończą się przed końcem 2031 roku.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozpoczął kluczowy etap realizacji największego projektu infrastrukturalnego w Polsce, ogłaszając pięć ofert w przetargu na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego. Konsorcja, reprezentujące 16 firm z Polski i zagranicy, rywalizują o kontrakt wart ponad 5 mld zł. To największe postępowanie przetargowe CPK w 2025 roku, a podpisanie umowy zaplanowano na 2026 rok. Terminal pasażerski, o powierzchni 450 tys. m², będzie sercem Portu Lotniczego Solidarność, zlokalizowanego 37 km od Warszawy. Projekt, łączący transport lotniczy, kolejowy i drogowy, ma uczynić CPK największym hubem w Europie Środkowo-Wschodniej. W pierwszym etapie terminal obsłuży 34 mln pasażerów rocznie, z perspektywą wzrostu do 44 mln.

Przetarg przyciągnął liderów branży budowlanej, co świadczy o potencjale inwestycji. CPK, wspierane przez rząd i fundusze unijne, ma zrewolucjonizować transport w regionie, generując miejsca pracy i impuls gospodarczy.

Skala inwestycji

Terminal pasażerski CPK to największy przetarg ogłoszony przez spółkę w 2025 roku, o szacowanej wartości ponad 5 mld zł. Stanowi kluczowy element Portu Lotniczego Solidarność, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja obejmuje nie tylko terminal, ale także infrastrukturę wspierającą, taką jak system obsługi bagażu (BHS) z 11 km taśmociągów.

Cały projekt CPK, z budżetem 131,7 mld zł do 2032 roku, obejmuje lotnisko, 1600 km nowych linii kolejowych i drogi. Terminal, o powierzchni 450 tys. m², jest największym pojedynczym obiektem, porównywalnym z największymi hubami w Europie, jak Frankfurt czy Amsterdam-Schiphol.

CPK ma stać się wiodącym hubem Europy Środkowo-Wschodniej, przejmując ruch z przepełnionego Lotniska Chopina (165 tys. m²). W pierwszym etapie obsłuży 34 mln pasażerów rocznie, z opcją rozbudowy do 44 mln, co stawia go na 12. miejscu w Europie pod względem ruchu lotniczego.

Lista konsorcjów

Do przetargu na terminal pasażerski CPK stanęło pięć konsorcjów, łączących 16 firm z Polski i zagranicy. W rywalizacji uczestniczą liderzy polskiego rynku budowlanego z renomowanymi partnerami międzynarodowymi:

  • Mirbud S.A.: Polski lider budownictwa infrastrukturalnego, z doświadczeniem w projektach drogowych i kubaturowych, wspierany przez zagraniczne firmy inżynieryjne.
  • Polimex Mostostal S.A.: Firma z portfolio realizacji energetycznych i infrastrukturalnych, współpracująca z partnerami z UE.
  • Budimex S.A.: Jeden z największych polskich wykonawców, z doświadczeniem w budowie lotnisk i autostrad, wspierany przez globalne konsorcja.
  • NDI S.A.: Specjalista w inwestycjach transportowych, z partnerami z Europy Zachodniej.
  • PORR S.A.: Austriacko-polska spółka, znana z realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, z silnym zapleczem technologicznym.

Kryteria i procedura

Przetarg na terminal pasażerski CPK prowadzony jest w trybie dialogu konkurencyjnego, co pozwala na dopracowanie szczegółów technicznych i finansowych z oferentami. Pierwszy etap, zakończony 29 sierpnia 2025 roku, obejmował składanie wniosków o dopuszczenie. CPK wyłoni maksymalnie pięć konsorcjów do dalszych negocjacji, które potrwają do połowy 2026 roku.

Kryteria oceny kładą nacisk na doświadczenie w realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych (minimum 300 mln zł netto w ciągu ostatnich 15 lat) oraz terminowość. Dodatkowe punkty przyznawane są za projekty lotnicze (minimum 1 mld zł) lub terminale w Polsce (minimum 50 mln zł). Wykonawca musi wnieść zabezpieczenie na poziomie 5% wartości kontraktu.

Dialog konkurencyjny zakończy się złożeniem ofert cenowych w połowie 2026 roku, a wybór wykonawcy planowany jest na wrzesień 2026 roku. Podpisanie umowy przewidziano do końca 2026 roku.

Harmonogram prac

Harmonogram budowy terminala pasażerskiego CPK zakłada rozpoczęcie prac w 2026 roku, z podpisaniem umowy z wykonawcą w grudniu 2026 roku. Pierwsze roboty, obejmujące palowanie fundamentów, ruszą w tym samym roku. Zasadnicze prace budowlane zakończą się przed końcem 2031 roku.

W 2029 roku planowane jest ukończenie podziemnej stacji kolejowej i tunelu w Łodzi, kluczowego elementu linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa–CPK–Łódź. Otwarcie lotniska, wraz z pierwszym odcinkiem KDP, przewidziano na 2032 rok, co zapewni połączenie z Warszawą w 15 minut i Łodzią w 25 minut.

W 2025 roku CPK finalizuje dokumentację projektową (6250 rysunków i 50 raportów) oraz wnioski o pozwolenia na budowę. Trwają także prace geologiczne i archeologiczne, a w grudniu 2024 roku przyjęto Program Wieloletni CPK na lata 2024–2032, zapewniający finansowanie.

Rola terminala w CPK

Terminal pasażerski CPK, o powierzchni 450 tys. m², będzie centralnym elementem Portu Lotniczego Solidarność. W pierwszym etapie obsłuży 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do 44 mln. Dla porównania, Lotnisko Chopina ma terminal o powierzchni 165 tys. m² i obsługuje 19 mln pasażerów rocznie.

Terminal będzie wyposażony w 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą na kolejne 30, oraz system BHS z 11 km taśmociągów. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach: +2 (odprawa, Schengen), +1 (Non-Schengen, transfery), 0 (przyloty, bagaże). Budynek główny połączy się z pirsami, umożliwiającymi bezpośredni dostęp do samolotów. Terminal zintegruje transport lotniczy z kolejowym i drogowym, dzięki atrium łączącemu lotnisko, stację KDP i dworzec autobusowy. Projekt, autorstwa Foster + Partners i Buro Happold, zakłada nowoczesną architekturę z ciepłymi materiałami i efektywną konstrukcją dachu.

Znaczenie dla pasażerów i rynku lotniczego

Terminal pasażerski CPK zapewni obsługę na światowym poziomie, z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak 11 km taśmociągów BHS i 140 stanowisk odprawy. Trzypoziomowa struktura ułatwi przesiadki, a integracja z KDP (15 minut do Warszawy) zwiększy dostępność.

CPK ma ambicję przejąć ruch z Lotniska Chopina, które w 2019 roku obsłużyło 19 mln pasażerów, oraz konkurować z hubami w Berlinie, Pradze i Wiedniu. Przepustowość 34 mln pasażerów w 2032 roku, z opcją wzrostu do 44 mln, odpowiada prognozom IATA o rosnącym ruchu lotniczym w regionie. Projekt zwiększy też obsługę cargo (0,5 mln ton w 2030 roku), odciążając europejskie huby. Jako baza PLL LOT, CPK wzmocni pozycję przewoźnika w Europie Środkowej.