Toyota inwestuje miliardy w Czechach. Pierwszy elektryk już w 2028 roku

Fot. Toyota.
Fot. Toyota.

Toyota ogłosiła inwestycję wartą 680 mln euro w rozbudowę fabryki w Kolínie w Czechach, gdzie od 2028 roku rozpocznie produkcję pierwszego w pełni elektrycznego samochodu w Europie – donosi Reuters. Projekt, wspierany przez czeski rząd kwotą 64 mln euro, obejmuje nowy zakład montażu baterii i produkcję 100 tys. pojazdów rocznie, pozycjonując Czechy jako centrum elektromobilności w regionie.

Toyota ogłosiła przełomową inwestycję w wysokości 680 mln euro w rozbudowę fabryki w Kolínie w Czechach, gdzie od 2028 roku rozpocznie się produkcja pierwszego w pełni elektrycznego samochodu (BEV) w Europie, jak poinformowano podczas ceremonii z udziałem premiera Czech Petra Fiali. Projekt obejmuje nowy zakład montażu baterii i planowaną produkcję 100 tys. pojazdów rocznie, wspieraną przez rządowe fundusze w wysokości 64 mln euro.

Europejski rynek motoryzacyjny przechodzi transformację napędzaną zaostrzonymi normami emisji i celami neutralności klimatycznej do 2050 roku. Toyota dostosowuje swoją strategię, by sprostać tym wymaganiom, jednocześnie konkurując z Volkswagenem, Stellantisem i chińskimi producentami. Inwestycja w Kolínie umacnia pozycję Czech jako hubu elektromobilności i wspiera lokalną gospodarkę, generując 245 nowych miejsc pracy.

Toyota i jej europejska historia

Toyota obecna jest w Europie od ponad 50 lat, odkąd w 1971 roku rozpoczęła produkcję w Portugalii. Obecnie posiada dziewięć zakładów produkcyjnych w siedmiu krajach, wytwarzających modele takie jak Yaris, Aygo X, Corolla czy RAV4, z roczną produkcją około 800 tys. pojazdów. W 2024 roku Toyota osiągnęła 6,5% udziału w europejskim rynku, plasując się na piątym miejscu wśród producentów.

Kluczowym zakładem jest Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolínie, działająca od 2002 roku jako joint venture z PSA Group, a od 2021 roku w pełni należąca do Toyoty. Fabryka, zatrudniająca 3200 osób, produkuje modele Aygo X i Yaris, w tym wersje hybrydowe, i jest największym eksporterem w Czechach, z 65% komponentów pochodzących z lokalnych dostawców. W 2024 roku otworzono tam logistyczny mega hub, obsługujący 350 tys. pojazdów rocznie dla sześciu rynków Europy Środkowej.

Europa stała się kluczowa dla Toyoty z powodu rosnących wymagań środowiskowych i wysokiego popytu na niskoemisyjne pojazdy. W 2024 roku 60% sprzedaży Toyoty w Europie stanowiły hybrydy, ale zaostrzenie regulacji UE zmusza firmę do przyspieszenia w segmencie BEV. Inwestycja w Kolínie to odpowiedź na te trendy, umacniająca pozycję Toyoty w regionie.

Znaczenie dla Czech i regionu

Inwestycja Toyoty w Kolínie ma kluczowe znaczenie dla czeskiej gospodarki, gdzie przemysł motoryzacyjny odpowiada za 10% PKB. Projekt stworzy 245 nowych miejsc pracy, zwiększając zatrudnienie w zakładzie TMMCZ do ponad 3400 osób. Czeski premier Petr Fiala nazwał inwestycję „krokiem w kierunku utrzymania produkcji samochodów w kraju”, podkreślając jej rolę w modernizacji sektora. Kolín staje się centrum elektromobilności w Europie Środkowej. Logistyczny mega hub z 2024 roku, obsługujący 350 tys. pojazdów rocznie, wzmacnia pozycję regionu jako węzła dystrybucyjnego dla Niemiec, Austrii, Polski, Słowacji i Węgier. Inwestycja Toyoty zwiększy też popyt na lokalne komponenty, z których 65% pochodzi z Czech.

Lokalna społeczność z entuzjazmem przyjęła plany Toyoty. Burmistrz Kolína, Michael Kašpar, podkreślił korzyści płynące z nowych miejsc pracy i wsparcia dla regionalnych inicjatyw, takich jak projekty charytatywne, które Toyota finansuje od lat.

Minister przemysłu i handlu Lukáš Vlček oszacował korzyści dla państwa na 6 mld CZK, wynikające z podatków i wzrostu gospodarczego. Inwestycja umacnia Czechy jako atrakcyjne miejsce dla zagranicznych inwestorów, konkurujące z Polską czy Węgrami w sektorze motoryzacyjnym.

Wpływ na środowisko

Produkcja BEV w Kolínie przyczyni się do redukcji emisji CO2, wspierając cel Toyoty osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie do 2040 roku. Lokalna produkcja zmniejszy emisje związane z transportem pojazdów z Azji, który w 2023 roku odpowiadał za 10% śladu węglowego Toyoty w Europie.

Nowy zakład montażu baterii w Kolínie umożliwi bardziej zrównoważoną produkcję, szczególnie jeśli Toyota wykorzysta lokalne źródła litu z Cínovca. Railowe połączenia hubu logistycznego w Kolínie, obsługujące sześć rynków, zredukowały emisje o 4200 ton CO2 rocznie od 2022 roku, a nowe połączenia z Polską mogą dodać 1100 ton oszczędności rocznie.

Elektryczne SUV-y z Kolína przyczynią się do obniżenia śladu węglowego w regionie, gdzie transport odpowiada za 30% emisji CO2.

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu