Francja karze Shein rekordową grzywną 40 mln euro za manipulacje cenowe

Shein. Fot. Flickr.

Francuski urząd nałożył na chińską platformę Shein karę w wysokości 40 mln euro za nieuczciwe praktyki handlowe, w tym fałszywe promocje. To precedensowa decyzja w walce z manipulacjami cenowymi w e-commerce.

Francuska Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Konsumentów i Zapobiegania Nadużyciom (DGCCRF) nałożyła 3 lipca 2025 roku na chińską platformę sprzedażową Shein grzywnę w wysokości 40 mln euro. Powodem są wprowadzające w błąd praktyki handlowe dotyczące cen produktów, w tym fałszywe promocje. To rekordowo wysoka kara za tego typu naruszenia we Francji, a Shein już zgodziło się na jej zapłacenie.

Nieuczciwe promocje pod lupą

Dochodzenie DGCCRF, prowadzone od 1 października 2022 roku do 31 sierpnia 2023 roku, wykazało, że Shein w 57% przypadków reklamował promocje, które nie odzwierciedlały rzeczywistych obniżek cen. Zgodnie z francuskimi przepisami, punktem odniesienia dla promocji powinna być najniższa cena produktu w ciągu 30 dni przed obniżką. Shein naruszał te regulacje, m.in. podwyższając ceny produktów przed ogłoszeniem „promocji” – w 11% przypadków oferty skutkowały faktycznym wzrostem ceny.

– Takie praktyki wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując oszczędności, które w rzeczywistości nie istnieją – stwierdziła DGCCRF, podkreślając, że manipulacje cenowe podważają zaufanie do rynku e-commerce.

Reakcja Unii Europejskiej

Decyzja Francji wpisuje się w szersze działania Unii Europejskiej przeciwko nieuczciwym praktykom Shein. W maju 2025 roku Komisja Europejska wezwała platformę do zaprzestania stosowania fałszywych promocji, wywierania presji zakupowej (np. przez fałszywe liczniki czasu) oraz greenwashingu, czyli wprowadzających w błąd twierdzeń o zrównoważonym rozwoju. Postępowania przeciwko Shein wszczęły Belgia, Francja, Holandia i Irlandia, dając firmie czas na usunięcie nieprawidłowości.

Bruksela ostrzegła, że brak działań naprawczych może skutkować karami proporcjonalnymi do obrotów Shein w poszczególnych krajach UE. Francuska grzywna jest pierwszą tak znaczącą sankcją, która może stanowić precedens dla innych państw.

Shein pod presją regulacji

Shein, popularny wśród młodych konsumentów dzięki niskim cenom i modnym produktom, znalazł się pod lupą unijnych regulatorów nie tylko z powodu manipulacji cenowych. Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) w czerwcu 2025 roku złożyła skargę do KE, zarzucając platformie stosowanie „agresywnych praktyk handlowych”, takich jak nadmierna liczba powiadomień czy presja zakupowa poprzez fałszywe komunikaty o ograniczonych zapasach. BEUC krytykuje również Shein za promowanie nadkonsumpcji i sprzedaż odzieży zawierającej szkodliwe chemikalia, co utrudnia zieloną transformację.

W odpowiedzi Shein zadeklarował współpracę z KE i krajowymi urzędami, twierdząc, że podjął działania naprawcze już w 2023 roku po otrzymaniu uwag od DGCCRF. Firma podkreśla swoje zaangażowanie w przestrzeganie unijnych przepisów, choć BEUC odrzucił dotychczasowe próby dialogu.

W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) również bada praktyki Shein i Temu, zwracając uwagę na fałszywe promocje i zwodnicze interfejsy użytkownika (tzw. dark patterns). Choć liczba skarg w Polsce jest stosunkowo niska (11 na Shein w ciągu ostatnich trzech lat), UOKiK nie wyklucza dalszych działań regulacyjnych.[](https://polskieradio24.pl/artykul/3528890%2Ckoniec-zakupow-na-shein-i-temu-zarzut-naruszenia-unijnego-prawa)

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu