Rozbudowa Euroterminalu Sławków. Polska wzmacnia pozycję logistycznego lidera Europy

Fot. Euroterminal Sławków.

Euroterminal Sławków, strategiczny węzeł logistyczny Polski, zostanie rozbudowany dzięki inwestycji wartej 180 milionów złotych, wspieranej przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Podpisana 26 maja 2025 roku umowa zwiększy przepustowość terminalu niemal dwukrotnie, umacniając rolę Polski w odbudowie Ukrainy i transporcie towarów z Azji do Europy.

26 maja 2025 roku w Sławkowie podpisano umowę inwestycyjną między Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP) a Euroterminalem Sławków, otwierającą drogę do rozbudowy tego kluczowego węzła logistycznego. W uroczystości uczestniczyli premier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Inwestycja o wartości 180 milionów złotych ma uczynić Sławków centralnym hubem logistycznym Europy Środkowo-Wschodniej, wspierającym odbudowę Ukrainy i handel z Azją.

– Sławków to polskie okno na świat. Kto kontroluje Euroterminal, kontroluje przepływ towarów między UE a Ukrainą – podkreślił Klimczak.

Pierwszy etap to rozbudowa

Pierwszy etap rozbudowy obejmuje budowę drugiego terminalu intermodalnego z siedmioma nowymi torami oraz instalację nowoczesnych urządzeń przeładunkowych do obsługi kontenerów. Dzięki temu przepustowość terminalu wzrośnie z 285 tys. TEU (jednostek ekwiwalentnych 20-stopowego kontenera) rocznie do 530 tysięcy TEU, niemal podwajając jego możliwości.

Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Rozbudowa Sławkowa to najlepiej wydane pieniądze dla polskiej logistyki – stwierdził Klimczak, wskazując na znaczenie terminalu dla transportu w Europie.

Premier Tusk zwrócił uwagę na unikatowe położenie Sławkowa na skrzyżowaniu paneuropejskich korytarzy transportowych wschód-zachód i północ-południe.

– Kierunek Morze Śródziemne–Bałtyk, łączący Włochy, Adriatyk i Baltic Hub, jest dziś dla Sławkowa kluczowy – powiedział, podkreślając rolę terminalu jako „lądowego serca” między morskimi portami. Sławków, zlokalizowany 8 kilometrów od autostrady A1 i 10 kilometrów od A4, w pobliżu lotnisk Kraków-Balice (57 km) i Katowice-Pyrzowice (44 km), korzysta z linii szerokotorowej LHS, biegnącej od granicy z Ukrainą w Hrubieszowie. Jako jedyna taka infrastruktura w UE, umożliwia płynny przeładunek towarów z Azji bez zmiany torów, skracając czas i koszty transportu.

Inwestycja wpisuje się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa logistycznego Polski i UE. Euroterminal Sławków ma odegrać kluczową rolę w odbudowie Ukrainy, ułatwiając transport materiałów i towarów.

– Rozbudowa to impuls rozwojowy dla regionu i kraju – zauważył Tusk.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury