Grupa LPP przyspiesza rozwój marki Sinsay, planując otwarcie pierwszego salonu w Uzbekistanie w sierpniu 2025 roku oraz rozbudowę sieci w Kazachstanie o 60 nowych lokalizacji. Do 2027 roku Sinsay ma generować 75 procent przychodów grupy.
Grupa LPP, jeden z liderów rynku odzieżowego w Polsce, ogłosiła ambitny plan ekspansji marki Sinsay w Azji Centralnej i Europie. Jak podała spółka 3 czerwca 2025 roku, w Uzbekistanie jeszcze w tym roku powstanie ponad 20 salonów, począwszy od sklepu w Taszkencie w sierpniu. W Kazachstanie, gdzie działa już 24 punktów sprzedaży, sieć wzrośnie o około 60 nowych lokalizacji. W trzecim kwartale 2025 roku Sinsay zadebiutuje w Azerbejdżanie i Gruzji, a na początku 2026 roku w Mołdawii. Plany te wpisują się w strategię LPP, która zakłada czterokrotne zwiększenie sieci sprzedaży Sinsay w ciągu trzech lat, by do 2027 roku marka odpowiadała za 75 procent przychodów grupy.
Strategia ekspansji w Azji Centralnej
– Wybór kolejnego kierunku rozwoju jest przemyślaną kontynuacją strategii LPP. Historia naszej ekspansji to bowiem konsekwentne umacnianie pozycji w nowych regionach, zawsze z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i oczekiwań klientów. Decyzja o wyborze Azji Centralnej wynika z pogłębionej analizy potencjału tego rynku i wpisuje się w nasze podejście do rozwoju – elastycznego, opartego na danych i uważnej obserwacji otoczenia. Priorytetem pozostaje dla nas stabilny, przemyślany i rentowny rozwój – powiedział wiceprezes LPP ds. finansowych Marcin Bójko, cytowany w komunikacie.
Uzbekistan, z pierwszym salonem w Taszkencie, a następnie w Bucharze, Samarkandzie i Andijan, to nowy rynek dla LPP. W Kazachstanie, gdzie marka Sinsay jest już obecna, spółka planuje intensywną ekspansję, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie konkurencja międzynarodowych marek jest ograniczona.
Region Azji Centralnej, z populacją około 50 milionów (Uzbekistan i Kazachstan), oferuje ogromny potencjał demograficzny. LPP dostrzega zmieniające się nawyki zakupowe – tylko 45 procent mieszkańców kupuje odzież na bazarach, w porównaniu do 60 procent w latach 2022-2023. Młode społeczeństwo, z rodzinami liczącymi średnio 3-4 dzieci, generuje wysoki popyt na odzież dziecięcą, damską oraz akcesoria domowe, co idealnie wpisuje się w ofertę Sinsay.
– Sinsay chce być jak najbliżej klienta, dlatego zapewnia mu dopasowaną do jego potrzeb, kompleksową ofertę „Design&Value” – stylową, a jednocześnie praktyczną i za przystępną cenę. Na taką markę czeka właśnie konsument Azji Centralnej, który jest wrażliwy cenowo. I choć nadal niemal połowa społeczeństwa w regionie zaopatruje się na lokalnych bazarach, widzimy szansę, by zmienić przyzwyczajenia i zaproponować nową jakość oferując atrakcyjną alternatywę, czyli nowoczesne zakupy na wyciągnięcie ręki – skomentował wiceprezes.
Strategia zakłada obecność nie tylko w centrach handlowych, ale także przy głównych ulicach, w dzielnicach mieszkalnych oraz we współpracy z sieciami supermarketów i drogerii, co ma zwiększyć dostępność i ruch konsumencki.
Przewaga konkurencyjna Sinsay
Ograniczona obecność międzynarodowych marek poza stolicami Azji Centralnej daje Sinsay szansę na zdobycie przewagi. Skupienie na mniejszych miejscowościach pozwala budować lojalność klientów i rozpoznawalność marki w regionach o niższej konkurencji. Sukcesy na nowych rynkach – Kosowo i Albania, gdzie wyniki sprzedaży przekroczyły oczekiwania, potwierdzają skuteczność strategii. W tych krajach LPP planuje otworzyć kolejne 20 salonów w 2025 roku.
– Zauważamy, że wiele zagranicznych marek działa w regionie wyłącznie w stolicach i dużych miastach, często poprzez franczyzę. My chcemy pójść dalej i być tam, gdzie inni się jeszcze nie odważyli. Strategia Sinsay zakłada bowiem otwieranie sklepów nie tylko w centrach handlowych, ale również przy głównych ulicach i w dzielnicach mieszkalnych, czyli tam, gdzie klient faktycznie mieszka i robi codzienne zakupy. Unikalnym podejściem jest także współpraca z sieciami supermarketów i drogerii, w których planujemy otwierać sklepy, korzystając z efektu synergii i wspólnego ruchu konsumenckiego – zakończył Bójko.
Plany na nowe rynki
Oprócz Uzbekistanu i Kazachstanu, Sinsay zadebiutuje w trzecim kwartale 2025 roku w Azerbejdżanie i Tbilisi w Gruzji, a w pierwszym kwartale 2026 roku w Mołdawii. Ekspansja ta wzmacnia pozycję LPP na rynkach wschodzących, gdzie marka może wykorzystać rosnący popyt na przystępną cenowo modę i produkty domowe.
Źródło: ISB News