PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły 12 czerwca 2025 roku 90-metrowy tunel drogowy w Sulejówku pod linią kolejową Warszawa–Terespol, zastępując przejazd kolejowo-drogowy. Inwestycja za ok. 100 milionów złotych, sfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy, poprawia bezpieczeństwo i usprawnia ruch drogowy. To drugi tunel w mieście, po obiekcie w al. Piłsudskiego.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakończyły budowę nowego tunelu drogowego w Sulejówku w ciągu ul. Przejazd/Krasińskiego (droga powiatowa nr 2284W), pod linią kolejową nr 2 Warszawa–Terespol. Kluczowe cechy projektu:
- Długość tunelu: 90 metrów.
- Infrastruktura: Dwa pasy ruchu, chodnik, ścieżka rowerowa oraz windy dla osób o ograniczonej mobilności.
- Wykonawca: Firma ZRK-DOM.
- Koszt: Ok. 100 milionów złotych, w całości sfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
- Cel: Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego przez eliminację przejazdu kolejowo-drogowego, co pozwala kierowcom uniknąć oczekiwania na zamkniętych rogatkach.
Drugi tunel w Sulejówku
To drugi bezkolizyjny obiekt w Sulejówku. Pierwszy tunel, otwarty w listopadzie 2023 roku, znajduje się w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego (droga wojewódzka 638). Zastąpił on inny przejazd kolejowo-drogowy, poprawiając płynność ruchu na linii Warszawa–Terespol. Jego budowa, o wartości ok. 60 milionów złotych netto, była współfinansowana przez Unię Europejską (Fundusz Spójności, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) oraz realizowana we współpracy z Województwem Mazowieckim i Miastem Sulejówek.
Znaczenie dla regionu
Nowy tunel to część szerszych działań PKP PLK na Mazowszu, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu poprzez bezkolizyjne skrzyżowania. W regionie powstały już podobne obiekty m.in. w:
- Warszawie (ul. Karczunkowska),
- Otwocku, Pruszkowie, Wołominie, Zielonce, Łochowie, Legionowie,
- Ciechanowie (wiadukt pieszo-rowerowy).
W trakcie realizacji są kolejne tunele i wiadukty, m.in. w Teresinie, warszawskiej Wesołej (ul. 1 Praskiego Pułku), na ul. Chełmżyńskiej i Marsa w Warszawie oraz w Rembertowie.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił:
– Inwestycje z KPO przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców, a nowy tunel w Sulejówku jest tego doskonałym przykładem. Miasto bez korków oraz komfortowe i bezpieczne podróżowanie to wymierne efekty, pokazujące, jak ważne są inwestycje w infrastrukturę dla rozwoju naszego kraju.
Źródło: PKP PLK