CPK podpisuje kontrakt na tunel KDP pod Łodzią

Tunel KDP pod Łodzią. Fot. CPK.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała umowę z konsorcjum PORR na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią o wartości 2,2 miliarda złotych brutto. Inwestycja, kluczowa dla linii „Y”, skróci czas podróży między Warszawą, CPK i Łodzią do 2032 roku, a do 2035 roku połączy także Wrocław i Poznań.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała kontrakt na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Umowa o wartości ok. 2,2 miliarda złotych brutto (1,76 miliarda złotych netto) została zawarta z konsorcjum budowlanym PORR S.A. i PORR Bau GmbH. Inwestycja jest kluczowym elementem linii kolejowej nr 85, tzw. „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź, a do 2035 roku umożliwi szybkie połączenia KDP do Wrocławia i Poznania.

Projekt obejmuje budowę tunelu o długości 4,6 kilometra i średnicy ok. 14 metrów, drążonego za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM (Tunnel Boring Machine). Tunel, biegnący od komory startowej „Retkinia” do komory odbiorczej „Fabryczna”, będzie najdłuższym i najszerszym tunelem kolejowym wydrążonym jednym odcinkiem w Polsce. Wyposażony w dwa tory, umożliwi ruch pociągów dalekobieżnych z prędkością do 160 km/h.

– Podpisanie tej umowy to dowód, że program inwestycyjny CPK jest konsekwentnie realizowany zgodnie z harmonogramem. To istotny impuls dla rozwoju regionu łódzkiego – podkreślił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Tunel jest częścią transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci TEN-T, co podkreśla jego znaczenie dla integracji transportowej UE. Prace budowlane rozpoczną się jeszcze w 2025 roku, a drążenie tunelu zaplanowano na IV kwartał 2026 roku, z zakończeniem w III kwartale 2028 roku. Wykonawca ma 48 miesięcy na realizację inwestycji.

Przygotowania i wyzwania

Budowa tunelu pod gęsto zabudowanym centrum Łodzi wymaga zaawansowanych rozwiązań technicznych i asekuracyjnych. CPK zleciło firmie Albraco przeprowadzenie ok. 70 analiz i badań technicznych budynków na trasie tunelu, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom. Trwają prace przygotowawcze, w tym wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (Keller Polska, kontrakt za 93 miliony złotych netto) oraz budowa komór startowej „Retkinia” i odbiorczej „Fabryczna” (Budimex, kontrakt za 147 milionów złotych netto).

– To zadanie o niespotykanej skali i złożoności technicznej. Nasz zespół jest gotowy, by sprostać wyzwaniom – powiedział Piotr Kledzik, prezes PORR. Firma PORR ma doświadczenie w budowie tuneli, m.in. tunelu pod Świną w Świnoujściu i tunelu na Dolnym Śląsku.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu