PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w Poznaniu umowy warte 300 milionów złotych na budowę nowego mostu kolejowego w Obornikach Wielkopolskich oraz modernizację linii z Wągrowca do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Inwestycje poprawią przepustowość trasy Poznań-Piła i stworzą alternatywne połączenie z Bydgoszczą.
W czwartek, 5 czerwca 2025 roku, w Poznaniu przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) oraz wykonawcy podpisali dwie kluczowe umowy na modernizację infrastruktury kolejowej w Wielkopolsce. Łączna wartość kontraktów wynosi 300 milionów złotych, a ich realizacja ma znacząco poprawić jakość połączeń kolejowych w regionie. Inwestycje obejmują budowę dodatkowego mostu nad Wartą w Obornikach Wielkopolskich oraz rewitalizację linii z Wągrowca do granicy województwa kujawsko-pomorskiego, co otworzy nowe możliwości dla pasażerów i przewozów towarowych.
Nowy most i drugi tor w Obornikach
Pierwsza umowa, warta około 100 milionów złotych, dotyczy budowy dodatkowego mostu kolejowego nad Wartą w Obornikach Wielkopolskich na trasie Poznań-Piła oraz dobudowy 2 kilometry drugiego toru między mostem a stacją Oborniki Wielkopolskie. Inwestycja, realizowana przez firmę PORR S.A., ma zwiększyć przepustowość jednotorowego odcinka między Obornikami a okolicami Piły, który obecnie ogranicza ruch pociągów.
– Dzięki tej inwestycji ma się poprawić przepustowość trasy Poznań-Piła, która na około 60 kilometrów odcinku pomiędzy Obornikami a okolicami Piły jest linią jednotorową – poinformowało PKP PLK.
W ramach projektu powstanie także nowy peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto, połączony z istniejącą platformą przejściem podziemnym wyposażonym w windy, co poprawi dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo, w okolicach Parkowa zostanie zbudowana nowa mijanka, ułatwiająca ruch pociągów. Prace rozpoczną się pod koniec czerwca 2025 roku i mają zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku. Jak zapewnił Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, „zdecydowana większość prac w ramach tej inwestycji zostanie wykonana bez wymuszania zmian w ruchu kolejowym”.
Piotr Bruss odniósł się także do planów dalszej rozbudowy drugiego toru na trasie Poznań-Piła.
– Obiekty inżynieryjne, takie jak nowy most w Obornikach, są najdroższe w tego typu inwestycjach. Jako spółka analizujemy możliwości wydłużenia tego drugiego toru. Szukamy finansowania na to, żeby zacząć prace projektowe – powiedział, wyrażając nadzieję, że po 2032 roku możliwe będzie sfinansowanie pełnej modernizacji odcinka.
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, odpowiedzialny za transport, zauważył, że choć drugi tor nie jest obecnie priorytetem dla przewozów regionalnych, jego brak może powodować utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych i towarowych.
– Praktyka pokazuje, że możemy jeździć 25-26 parami pociągów w ciągu doby na układzie jednotorowym. Natomiast oczywiście po tym torze mają się poruszać też pociągi dalekobieżne tudzież towarowe i wtedy, rzeczywiście „robi się gęsto” – przyznał.
Rewitalizacja trasy Wągrowiec – granica województwa
Druga umowa, o wartości 200 milionów złotych netto, dotyczy modernizacji 27-kilometrowego odcinka linii kolejowej między Gołańczą a Panigrodzem, będącego częścią połączenia Wągrowca z granicą województwa kujawsko-pomorskiego. Inwestycja, także realizowana przez PORR S.A. i współfinansowana z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027, umożliwi stworzenie alternatywnego połączenia Poznania z Bydgoszczą przez Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią.
W ramach projektu ułożony zostanie nowy tor, co pozwoli na przejazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h oraz towarowych do 80 km/h. Modernizacja obejmuje przebudowę 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz sześciu stacji i przystanków. Linia, nieużywana od 2004 roku, ma zostać zrewitalizowana do końca 2026 roku, co przywróci jej znaczenie dla regionalnego transportu.
Źródło: PKP