Polecane

LTG Cargo Polska przewozi niestandardowe wagony z Ukrainy na Litwę. Kluczowy krok dla Rail Baltica

Fot. LTG Cargo Polska.

LTG Cargo Polska, spółka zależna litewskiego LTG Cargo, zrealizowała specjalny transport 40 niestandardowych wagonów węglarek z Ukrainy do Kowna, pokonując wyzwania związane z różnicą torów i koordynacją międzynarodową.

W maju 2025 roku LTG Cargo Polska, polska spółka zależna Grupy LTG, przeprowadziła niestandardowy transport 40 z 200 nowych wagonów węglarek wyprodukowanych przez ukraińską firmę LLC TAS Dniprovagonmash. Wagony, przeznaczone do przewozu tłucznia i produktów sypkich na litewskich torach szerokotorowych (1520 mm), dotarły z Ukrainy do Kowna przez Polskę, wymagając dwukrotnej wymiany wózków z powodu różnic w szerokości torów. Transport, koordynowany przez LTG Cargo Polska, obejmował pełne wsparcie logistyczne, w tym uzyskanie specjalnych zezwoleń i współpracę z zarządcą infrastruktury.

Liczne wyzwania

Transport wagonów wymagał szczególnej precyzji ze względu na ich niestandardowy charakter i przeznaczenie dla litewskiej kolei szerokotorowej. Jak wyjaśnił Laimonas Nekrošius, prezes LTG Cargo Polska, „specjalnie skoordynowaliśmy transport z zarządcą infrastruktury i uzyskaliśmy odpowiednie zezwolenia”. Wózki wagonów wymieniono dwukrotnie:

  • W Polsce, po przyjeździe z Ukrainy, z toru szerokiego (1520 mm) na europejski (1435 mm).
  • W Šeštokai na Litwie, z powrotem na tor szeroki.

– Transport tego niestandardowego ładunku nie był pozbawiony wyzwań, dla których znaleźliśmy rozwiązania. Ponieważ przedmiotowe wagony są przeznaczone do przewozu ładunków koleją szerokotorową na Litwie, aby móc przejechać przez Polskę torem europejskim, specjalnie skoordynowaliśmy transport z zarządcą infrastruktury i uzyskaliśmy odpowiednie zezwolenia ze specjalnymi warunkami przewozu – mówi Laimonas Nekrošius, prezes LTG Cargo Polska. 

Projekt wzmacnia także współpracę z ukraińskim przemysłem. LTG Cargo, które wcześniej zakupiło 500 wagonów zbożowych od ukraińskich producentów, podkreśla znaczenie partnerstwa z Ukrainą w obliczu wojny i zerwanych łańcuchów dostaw z Rosji i Białorusi.

Rosnąca rola w regionie

LTG Cargo Polska, działająca od 2020 roku, rozwija się na polskim rynku, osiągając w 2024 roku 4,5 procent udziału w krajowym rynku transportu intermodalnego. W 2024 roku liczba przewiezionych pociągów wzrosła o 33 procent, z 1715 do 2329. Firma zatrudnia 130 osób, dysponuje flotą 28 lokomotyw (w tym nowoczesnymi Siemensami) i ponad 350 wagonami, co pozwala na elastyczne operacje na trasach międzynarodowych.

Źródło: LTG Cargo Polska