Pesa realizuje największy w swojej historii program inwestycyjny o wartości blisko 500 mln zł. Nowe hale produkcyjne, zaawansowane technologie, takie jak spawanie laserowe i napęd wodorowy, oraz plany zatrudnienia 500 nowych pracowników mają wzmocnić pozycję firmy na konkurencyjnym rynku europejskim. Z portfelem zamówień wartym 13 mld zł i ambitnymi projektami, w tym pociągami dużych prędkości dla czeskiego RegioJet, Pesa szykuje się na globalną ekspansję.
Bydgoska Pesa, jeden z największych producentów taboru kolejowego w Polsce, przechodzi transformację na niespotykaną skalę. Z portfelem zamówień sięgającym 13 mld zł i rosnącą konkurencją na rynku europejskim, firma realizuje rekordowy program inwestycyjny o wartości blisko 500 mln zł. Nowe hale produkcyjne, zaawansowane technologie, takie jak spawanie laserowe i napęd wodorowy, oraz plany zatrudnienia 500 nowych pracowników to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesny tabor szynowy w Europie.
– Aby sprostać wymaganiom związanym z konkurencją na europejskim rynku, musimy zwiększyć moce produkcyjne i przygotować się do stosowania nowych technologii – mówi Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w Pesie. Firma, znana z dostaw dla PKP Intercity i zagranicznych przewoźników, stawia na innowacje, takie jak pociągi dużych prędkości i lokomotywy wodorowe, które mogą zrewolucjonizować transport kolejowy.
Pesa realizuje obecnie największy program inwestycyjny w swojej 174-letniej historii. Kluczowym elementem jest budowa nowych obiektów produkcyjnych w Bydgoszczy, które zwiększą zdolności produkcyjne firmy i pozwolą na wdrażanie nowoczesnych technologii.
Już gotowa, widoczna z peronu nr 5 Dworca Głównego PKP w Bydgoszczy, nowa hala umożliwia laserowe spawanie stalowych konstrukcji pojazdów szynowych. W przyszłości będzie przystosowana również do spawania aluminium, co pozwoli na produkcję lżejszych i bardziej efektywnych energetycznie pociągów. Technologia spawania laserowego zapewnia wyższą precyzję i trwałość, co jest kluczowe dla spełnienia rygorystycznych norm europejskich.
Druga hala, o długości 240 metrów, powstaje przy ul. Ludwikowo. Wyposażona w cztery suwnice o udźwigu 25 ton i wysokości podnoszenia 9,2 m oraz trzy tory kolejowe, będzie służyć do finalnego montażu pojazdów. Połączona z nowoczesnym magazynem elementów, umożliwi szybszy i bardziej efektywny proces produkcyjny. „Wszystko po to, by szybko i sprawnie montować nasze produkty” – podkreśla Grześkowiak.
Całkowity koszt programu inwestycyjnego wynosi blisko 500 mln zł, z czego znacząca część jest finansowana ze środków własnych oraz funduszy unijnych na badania i rozwój. Nowe hale są wyposażone w najnowsze maszyny, takie jak automatyczne linie produkcyjne i systemy zarządzania produkcją oparte na Industry 4.0, co ma zwiększyć wydajność i obniżyć koszty.
Zatrudnienie 500 nowych pracowników
Aby sprostać rosnącemu portfelowi zamówień, Pesa planuje zatrudnić 500 nowych pracowników, w tym spawaczy, monterów, inżynierów i specjalistów od nowych technologii. Nabory już trwają, a firma oferuje konkurencyjne wynagrodzenia oraz szkolenia, aby przyciągnąć wykwalifikowaną kadrę.
– Chcemy zatrudnić 500 nowych pracowników, aby sprostać nowym wyzwaniom i oczekiwaniom zagranicznych partnerów – mówi Grześkowiak.
Pesa realizuje obecnie kontrakty dla PKP Intercity o łącznej wartości blisko 1 mld zł brutto. Kluczowe projekty obejmują:
- Lokomotywy Gama 3.0: Nowe, dwunapędowe lokomotywy elektryczno-spalinowe, które łączą wysoką wydajność z niskimi kosztami eksploatacji. Umowa obejmuje nie tylko produkcję, ale także wieloletnie utrzymanie taboru, co zapewnia Pesie stabilne przychody.
- Modernizacja wagonów: W zakładzie w Mińsku Mazowieckim Pesa modernizuje wagony pasażerskie dla Intercity, dostosowując je do standardów komfortu i bezpieczeństwa wymaganych na trasach dalekobieżnych.
Ekspansja na rynki zagraniczne
Pesa coraz śmielej konkuruje na rynkach międzynarodowych, szczególnie w Skandynawii, krajach bałtyckich i Europie Środkowej. Firma dostarcza tabor dla przewoźników w Czechach, Rumunii, Włoszech i na Litwie, a jej ambicje sięgają dalej.
– Chcemy rywalizować na rynku skandynawskim i w państwach bałtyckich – podkreśla Grześkowiak.
Kluczowym projektem jest kontrakt z czeskim RegioJet, dla którego Pesa produkuje dwa prototypy pociągów dużych prędkości (3- i 4-członowe) zdolne osiągać 200 km/h. Proces homologacji rozpocznie się w lutym 2026 roku, a od grudnia 2026 roku pociągi te będą obsługiwać trasę Praga–Brno. Wartość kontraktu szacowana jest na 300 mln zł, z potencjalnymi zamówieniami dodatkowymi w przypadku sukcesu projektu.
Pesa inwestuje także w technologie przyszłości, takie jak napęd wodorowy. W 2025 roku firma podpisała list intencyjny ze szwedzkimi spółkami Väte Rail i Hankavik, dotyczący wdrożenia manewrowych lokomotyw wodorowych w Szwecji. Pierwsze jednostki mają rozpocząć eksploatację na przełomie 2027 i 2028 roku, co stawia Pesę w gronie pionierów zielonej transformacji w transporcie kolejowym. Lokomotywy wodorowe, emitujące jedynie parę wodną, mogą zrewolucjonizować transport na liniach niezelektryfikowanych, szczególnie w Skandynawii.
Źródło: PESA