Według raportu ManpowerGroup „Dokąd zmierzasz logistyko?”, 78 procent firm logistycznych w Polsce pozytywnie ocenia kondycję sektora, jednak w porównaniu z 2021 rokiem optymizm jest słabszy, a rośnie ostrożność. Główne wyzwania to wysokie koszty operacyjne, niedobór wykwalifikowanej kadry i rosnące oczekiwania klientów. Firmy stawiają na automatyzację, sztuczną inteligencję i cyfryzację, ale sukces zależy od inwestycji w kompetencje pracowników.
Z drugiej edycji raportu ManpowerGroup wynika, że choć 78 procent firm logistycznych ocenia kondycję branży dobrze lub bardzo dobrze, odsetek najwyższych ocen („bardzo dobrze”) spadł z 22 procent w 2021 roku do 14 procent w 2025 roku. Jednocześnie wzrósł udział firm pesymistycznych – z 1 procent do 7 procent, a 15 procent respondentów oceniło sytuację neutralnie. Prognozy wzrostu obrotów są mniej ambitne: 50 procent firm oczekuje wzrostu do 10 procent (w 2021 roku 31 procent), a tylko 28 procent przewiduje wzrost w przedziale 11–30 procent (spadek z 43 procent). Zaledwie 1 procent liczy na wzrost powyżej 50 procent (w 2021 roku 4 procent), a 18 procent nie zakłada żadnych wzrostów.
– Wyzwania, takie jak wysokie koszty i niedobory kadrowe, pozostają kluczowe, ale rośnie znaczenie obsługi klienta i ekologii. Innowacje, automatyzacja i AI są kluczem do konkurencyjności, ale sukces zależy od zarządzania zmianą i rozwoju pracowników – podkreśla Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce.
Główne bariery i priorytety inwestycyjne
Firmy wskazują na następujące wyzwania:
- Wysokie koszty operacyjne (44 procent), zwłaszcza paliwa i energii.
- Brak wykwalifikowanej kadry (37 procent), co potwierdzają posty na X, gdzie 40 procent firm wskazuje pozyskiwanie pracowników jako priorytet na 2025 rok.
- Niewłaściwy poziom zapasów (26 procent).
- Niewystarczająca obsługa klienta (20 procent) i słabe wsparcie IT.
W porównaniu z 2021 rokiem, gdy największym problemem był brak wsparcia IT (38 procent), koszty logistyki (31 procent) wysunęły się na czoło. Najmniejsze wyzwania to logistyka wielokanałowa (5 procent) i dostosowanie do wymogów ekologicznych (8 procent).
W odpowiedzi na te problemy firmy planują inwestycje w technologie:
Automatyzacja i robotyzacja magazynów (54 procent firm widzi w niej największy potencjał, 31 procent planuje inwestycje).
Sztuczna inteligencja (49 procent dostrzega potencjał, 35 procent inwestuje).
Cyfryzacja procesów (41 procent zainteresowanych, 22 procent inwestuje).
Mniej popularne są Big Data (9 procent) i sharing economy (16 procent). W 2025 roku 40 procent firm skupi się na pozyskiwaniu pracowników, 33 procent na nowoczesnych technologiach, a 25 procent na budowie magazynów. Tylko 10 procent planuje elektryfikację floty, a 14 procent ograniczenie emisji, co odzwierciedla niski priorytet ekologii wobec kosztów. Aż 19 procent firm nie planuje inwestycji.
Znaczenie kapitału ludzkiego i technologii
Raport podkreśla, że klucz do sukcesu to połączenie technologii z rozwojem kompetencji pracowników. Niedobór talentów, szczególnie w IT i obsłudze zaawansowanych systemów, wymaga inwestycji w szkolenia i reskilling. Polska, jako hub logistyczny Europy, z rosnącym e-commerce i strategicznymi inwestycjami infrastrukturalnymi, ma potencjał umocnienia pozycji, ale wymaga elastyczności. Badanie CAWI przeprowadzono wśród 2036 przedstawicieli sektora, w tym spedytorów, przewoźników i operatorów logistycznych, co zapewnia reprezentatywność wyników.
Źródło: ManpowerGroup










