Nowa wieża nad Warszawą. 77,6 mln zł na bezpieczeństwo i rozwój lotnictwa

Wieża lotnicza. Fot. Lotnisko im. Fryderka Chopina.
Wieża lotnicza. Fot. Lotnisko im. Fryderka Chopina.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz Korporacja Budowlana Doraco podpisały umowę na budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa przy Porcie Lotniczym Chopina, wartą 77,6 mln zł brutto. Inwestycja ma zostać ukończona do końca 2027 roku.

24 lipca 2025 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz Korporacja Budowlana Doraco podpisały umowę na budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa przy Porcie Lotniczym Chopina, z budżetem 77,6 mln zł brutto. Projekt, zapowiedziany już w 2019 roku i z pozwoleniem na budowę z 2021 roku, jest odpowiedzią na pilną potrzebę modernizacji infrastruktury lotniczej w obliczu rosnącego ruchu lotniczego w Polsce. Nowa wieża ma nie tylko zwiększyć przepustowość stołecznego lotniska, ale także przygotować polską przestrzeń powietrzną na uruchomienie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w 2032 roku.

Zakres inwestycji. Co obejmuje projekt?

Umowa podpisana przez PAŻP i Korporację Budowlaną Doraco obejmuje budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa przy ulicy Wieżowej, w sąsiedztwie Portu Lotniczego Chopina. Projekt, którego koszt wynosi 77,6 mln zł brutto, zakłada wzniesienie nowoczesnego obiektu wysokościowego z jednokondygnacyjnym budynkiem przy poziomie gruntu, trzonem wieży pełniącym funkcje komunikacyjne i instalacyjne oraz pięciokondygnacyjną głowicą, mieszczącą salę operacyjną, pomieszczenia techniczne i socjalne. Inwestycja obejmuje także infrastrukturę techniczną, taką jak systemy radarowe i łączności, oraz zagospodarowanie terenu wokół wieży, w tym drogi dojazdowe i parkingi.

Projekt budowlany nowej wieży powstał w 2019 roku, a pozwolenie na budowę wydano w 2021 roku, choć decyzja o realizacji została opóźniona z powodu pandemii – przypomniała Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP, w rozmowie z portalem wnp.pl. Wykonawca, wybrany w drodze przetargu nieograniczonego, pokonał konkurentów, takich jak NDI S.A. i ERBUD S.A., oferując korzystną cenę i 10-letni okres gwarancji. Doraco, znane z realizacji projektów infrastrukturalnych, takich jak terminal w Porcie Lotniczym Gdańsk, ma ukończyć budowę do końca 2027 roku. Nowa wieża będzie architektonicznie i technologicznie dostosowana do współczesnych standardów, zapewniając kontrolerom ruchu lotniczego lepsze warunki pracy i zwiększając bezpieczeństwo operacji.

Obecna wieża nie spełnia już wymagań

Obecna wieża kontroli lotów na Lotnisku Chopina, działająca od kilkudziesięciu lat, nie nadąża za rosnącymi potrzebami stołecznego portu. Jak podkreślała Magdalena Jaworska-Maćkowiak w grudniu 2024 roku na łamach portalu Rynek Lotniczy, remont istniejącego obiektu nie rozwiązałby problemu braku przestrzeni operacyjnej, a jedynie przedłużył jego funkcjonowanie o kilka lat. Przeprowadzenie generalnego remontu mogłoby zmniejszyć przepustowość lotniska o 30%, co byłoby nieakceptowalne w kontekście prognozowanego wzrostu ruchu lotniczego. W 2023 roku Lotnisko Chopina obsłużyło 18,5 mln pasażerów, a w 2025 roku liczba ta może wzrosnąć do 23 mln, zbliżając się do maksymalnej przepustowości portu, szacowanej na 24 mln rocznie.

Brak nowej wieży oznaczałby ograniczenie liczby operacji lotniczych, co przełożyłoby się na straty dla linii lotniczych i mniejszą dostępność połączeń dla pasażerów. Obecna wieża, choć funkcjonalna, nie pozwala na rozbudowę stanowisk dla kontrolerów, co jest kluczowe dla obsługi większej liczby lotów, szczególnie w perspektywie uruchomienia CPK w 2032 roku. Nowa infrastruktura jest zatem koniecznością, by sprostać zarówno bieżącym potrzebom, jak i przyszłym wyzwaniom związanym z przeniesieniem ruchu lotniczego na nowe lotnisko. Inwestycja ta to nie tylko budowa nowego obiektu, ale strategiczne posunięcie zapewniające ciągłość operacji w okresie przejściowym.

Źródło: PAP

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu