25 czerwca 2025 roku prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut poinformował, że termin wydania decyzji środowiskowej dla budowy metra w Krakowie został wydłużony do 31 grudnia 2025 roku. Powodem jest nowy raport oddziaływania na środowisko, dostarczony 14 maja, który uwzględnia uwagi mieszkańców i bardziej szczegółowe analizy. Konsultacje potrwają do 15 lipca, a we wrześniu odbędzie się otwarta rozprawa administracyjna. Decyzję wydaje Oświęcim, ponieważ władze Krakowa są wykluczone z powodu konfliktu interesów.
Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut ogłosił 25 czerwca 2025 roku, że termin wydania decyzji środowiskowej dla budowy metra w Krakowie został przesunięty na 31 grudnia 2025 roku. Decyzja wynika z konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko po dostarczeniu przez inwestora – miasto Kraków – nowego raportu, który wpłynął do oświęcimskiego magistratu 14 maja 2025 roku.
Pierwotny raport, złożony w grudniu 2024 roku, został poddany konsultacjom z organami ochrony środowiska, inspekcji sanitarnej, organem wodnoprawnym oraz mieszkańcami. Wpłynęło 63 wnioski i uwagi, dotyczące głównie:
- Zagrożeń dla istniejących budynków.
- Ochrony zieleni.
- Ograniczenia przebiegu trasy metra.
W odpowiedzi prezydent Oświęcimia wezwał Kraków do ustosunkowania się do uwag i przygotowania skorygowanego raportu. Nowy dokument zawiera szczegółowe rozwiązania, w tym:
- Technologię drążenia tuneli (np. TBM – Tunnel Boring Machine).
- Zagospodarowanie urobku.
- Lokalizację wyjść ewakuacyjnych.
- Analizę akustyczną i wpływ na budynki.
– Postępowanie rozpoczęło się od nowa z powodu nowego raportu – wyjaśnił Chwierut.
Dlaczego Oświęcim?
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w październiku 2024 roku wyznaczyło prezydenta Oświęcimia do wydania decyzji środowiskowej, ponieważ władze Krakowa nie mogą tego zrobić z powodu konfliktu interesów. Nieruchomości należące do rodzin prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego i wiceprezydenta Stanisława Mazura znajdują się w pobliżu planowanej trasy metra, co wyklucza ich udział w procedurze administracyjnej.
Budowa metra w Krakowie to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie, mający na celu poprawę mobilności i redukcję emisji spalin. Planowana linia I, o długości ok. 10,5 kilometra, ma przebiegać w centrum miasta, łącząc kluczowe dzielnice, takie jak Nowa Huta, Śródmieście i Bronowice, z 12 stacjami podziemnymi i jedną naziemną. Projekt, szacowany na 12–14 miliardów złotych, jest finansowany z budżetu miasta, funduszy UE oraz potencjalnych kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Ponad 50 lat marzeń o metrze
Koncepcja metra w Krakowie powstała w latach 70. XX wieku, ale projekt zyskał impet po referendum w 2014 roku, w którym 55,1 procent mieszkańców poparło ideę budowy. W 2024 roku rozpoczęto przygotowania do studium wykonalności i raportu środowiskowego.
Metro ma być w pełni podziemne, z wykorzystaniem tarcz TBM, co minimalizuje wpływ na infrastrukturę naziemną, choć budzi obawy o wibracje i uszkodzenia budynków.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej w 2025 roku planowane jest rozpoczęcie prac projektowych w 2026 roku, a budowa mogłaby ruszyć w 2028 roku, z otwarciem pierwszej linii w 2035 roku.
Metro w Krakowie ma kluczowe znaczenie dla:
- Mobilności: Rozładowanie korków i poprawa komunikacji w mieście liczącym 800 tysięcy mieszkańców.
- Ekologii: Redukcja emisji CO2 dzięki zmniejszeniu liczby samochodów (szac. o 20–30 tysięcy dziennie).
- Gospodarki: Stworzenie ok. 5 tysięcy miejsc pracy podczas budowy i stymulacja lokalnego rynku.