Nowy Jeep Compass. Najbardziej aerodynamiczny Jeep w historii

Fot. Jeep.
Fot. Jeep.

Marka Jeep prezentuje nowego Compassa, globalny model zaprojektowany z myślą o konkurencyjnym rynku europejskim. Dzięki przełomowym rozwiązaniom aerodynamicznym, w tym płaskiemu podwoziu i aktywnym żaluzjom chłodnicy, osiąga rekordowy współczynnik oporu powietrza (Cx poniżej 0,29). Dostępny w wersjach hybrydowej, plug-in i w pełni elektrycznej (zasięg do 650 km), łączy kultowy design Jeepa z efektywnością i zrównoważoną mobilnością.

Nowy Jeep Compass, który zadebiutował 1 lipca 2025 roku, to najbardziej aerodynamiczny model w historii marki. Został zaprojektowany na nowoczesnej platformie Stellantis STLA Medium, z myślą o zwiększeniu efektywności energetycznej i zasięgu – szczególnie w kontekście elektryfikacji napędu.

Producent osiągnął przełomowy poziom aerodynamiki dzięki szeregowi innowacyjnych rozwiązań. Płaska podłoga została zaprojektowana tak, aby optymalizować przepływ powietrza pod samochodem, jednocześnie zapewniając lepszą ochronę podczas jazdy w terenie. Wprowadzono także aktywne żaluzje chłodnicy (AGS), które automatycznie regulują przepływ powietrza przez przedni wlot, zmniejszając opór powietrza o 2 punkty przy wysokich prędkościach.

Dodatkowo zoptymalizowano konstrukcję kół oraz zastosowano nowe tylne elementy aerodynamiczne, takie jak spojler dachowy, kurtyny powietrzne i ostre krawędzie tyłu pojazdu, które wspólnie wpływają na lepsze właściwości aerodynamiczne. Dzięki tym rozwiązaniom udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza (Cx) o 10%, do wartości poniżej 0,29. To czyni nowego Compassa liderem w klasie SUV-ów na rynku europejskim pod względem aerodynamiki.

– Zaprojektowaliśmy samochód, który łączy ikoniczny design Jeepa z większą oszczędnością paliwa i zasięgiem – powiedział Federico De Medio, globalny menedżer programu Jeep Compass.

Elektryfikacja bez kompromisów

Nowy Compass został zbudowany z myślą o przyszłości i pełnej elektryfikacji. Marka oferuje trzy warianty napędu:

  • W pełni elektryczny (BEV), z zasięgiem sięgającym do 650 km;
  • Hybrydę plug-in (PHEV), która łączy bezemisyjne poruszanie się po mieście z terenowymi możliwościami Jeepa;
  • Klasyczną hybrydę, zapewniającą niskie zużycie paliwa i komfort jazdy.

Poprawiona aerodynamika przekłada się na realne korzyści dla użytkowników: większy zasięg, niższe zużycie energii oraz lepszą stabilność przy wyższych prędkościach. Te zalety wpisują się zarówno w potrzeby kierowców stawiających na ekologię, jak i tych, którzy od samochodu oczekują przygody i niezależności.

Aerodynamika to więcej przygód, mniej ograniczeń i większa wolność – podkreśla komunikat marki Jeep.

Globalny design, europejskie potrzeby

Nowy Compass powstał dzięki współpracy zespołów z Europy i USA, łącząc legendarne wartości Jeepa – siłę, wolność i autentyczność – z wymogami europejskiego rynku. Zachowuje charakterystyczne pionowe proporcje i terenowe zdolności, jednocześnie oferując nowoczesne rozwiązania, takie jak zaawansowane systemy asysty kierowcy i łączność. Model jest produkowany w zakładach Stellantis w Melfi (Włochy) i Tychach (Polska), co wzmacnia lokalną gospodarkę.

Źródło: Jeep

Podłącz się do źródła najważniejszych informacji z rynku energii i przemysłu