W maju 2025 roku w Polsce zarejestrowano ponad 80 tysięcy używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy, głównie z Niemiec. Średni wiek tych pojazdów wynosi ponad 12 lat, a rośnie popularność aut elektrycznych – wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W maju 2025 roku w Polsce zarejestrowano 80 459 używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, sprowadzonych z zagranicy. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, liczba ta oznacza wzrost o 2 procent w porównaniu z majem 2024 roku. Zdecydowaną większość, bo 88,72 procent, stanowiły samochody osobowe, podczas gdy auta dostawcze odpowiadały za 44 procent importu, minibusy za 1,32 procent, a pojazdy specjalne za 0,52 procent.
Rosnący import i stabilny wiek aut
Od stycznia do maja 2025 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 408 264 sprowadzone pojazdy, co oznacza wzrost o 1,4 procent w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. Samochody osobowe dominują w imporcie – zarejestrowano ich 367 607 sztuk, co stanowi nieznaczny wzrost o 0,2 procent. Znacznie większy wzrost odnotowano w przypadku samochodów użytkowych, których sprowadzono 40 657 sztuk, czyli o 13,4 procent więcej niż rok wcześniej.
Średni wiek importowanych pojazdów ustabilizował się na poziomie 12,11 roku. Największy wpływ na ten wynik mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi, których średni wiek wynosi 12,52 roku. Diesle są nieco młodsze, ze średnią wieku 11,81 roku, natomiast pojazdy elektryczne wyróżniają się znacznie niższym wiekiem – średnio 5,11 roku. Samar podkreśla dynamiczny wzrost popytu na używane samochody elektryczne, który w 2025 roku zwiększył się o 34,7 procent.
Niemcy liderem, USA zyskuje na znaczeniu
Najwięcej używanych pojazdów sprowadzono w 2025 roku z Niemiec – 212 471 sztuk, co stanowi 52,1% całkowitego importu. Na kolejnych miejscach znalazły się Francja (42 978 sztuk), Stany Zjednoczone (30 089 sztuk), Belgia (27 781 sztuk) oraz Holandia (21 055 sztuk). Włochy, Dania, Austria, Szwajcaria i Szwecja również znajdują się wśród głównych krajów pochodzenia importowanych aut.
Samar zwraca uwagę na rosnącą popularność samochodów z Ameryki Północnej. Import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł o 14 procent, a z Kanady o 14,5 procent, co pozwoliło USA umocnić pozycję w pierwszej trójce krajów eksportujących do Polski. Z kolei kraje skandynawskie, takie jak Norwegia i Szwecja, odnotowały znaczne spadki w eksporcie do Polski.
Instytut prognozuje, że jeśli obecne tempo importu się utrzyma, w 2025 roku liczba sprowadzonych pojazdów może przekroczyć 1 milion sztuk. Rosnąca popularność starszych aut, zwłaszcza benzynowych, oraz dynamiczny wzrost zainteresowania używanymi elektrykami wskazują na zmieniające się preferencje Polaków na rynku motoryzacyjnym.
Źródło: Samar